آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
(28-04-2014, 01:38 AM)'mohsen az' نوشته: [ -> ]من دچار مشکل دیسک کمر هستم میخواام برای معافیت سربازی اقدام کنم گزارش mri به این شرح است
Multi slice ,multi planer and multi sequence mr images showed the following
Disc dehydration L5 S1 levelTongueosterior or posterolateral disc displacement
L5 S1 disc :posterior bulging
دکتر یرای من 10 جلسه فیزیوتراپی با لیزر  تجویز کرده.میخواستم بدونم ایا با انجام فیزیوتراپی و بهبود این مشکل این امکان وجود داره که نظام وظیفه بگه چون بهبود پیدا کردی دیگه معافی شامل حال شما نمیشه یا اینکه مدارک  اولیهMRI   براشون مهمه؟

 
 
 
با توضیحاتی که در این پست داده بودم و با توجه به اینکه در قسمتی از MRI شما به فشار شدید اشاره کرده میشه به معافی امیدوار بود ولی درصد خاصی نمیشه گفت. 
(02-05-2014, 05:54 PM)'afshinhhh' نوشته: [ -> ]لام برایمعافیت هرنی ایا این ریپورت معافیت داره؟فکر میکنید چند درصد؟با تشکر
.
Decreased Lumbar lordosis L4-L5disc shows dehydration and Lt foraminal protrusion with severe compression on thecal sac
Left neural foraminal stenosis at moderate
Disc bulging is seen at L2-L3 level.
Visible cord ,bone marrow signal and central canal diameter are normal.

 
یکی از دوستان در اینجا اشاره کرده بود که ظاهرا سال قبل عمل کرده بوده و دکترها اینطور تشخیص داده بودن که چون مشکلش حل شده پس مشمول معافی نمیشه اینکه اعتراض ایشون به کجا رسید رو اطلاع ندارم. بنابراین اگر وضعیت خیلی حاد نیست شاید بهتر باشه که ابتدا مراحل معافیت رو پیگیری کنید.
(03-05-2014, 01:36 PM)'mohsen az' نوشته: [ -> ]
 
دکتر یرای من 10 جلسه فیزیوتراپی با لیزر  تجویز کرده.میخواستم بدونم ایا با انجام فیزیوتراپی و بهبود این مشکل این امکان وجود داره که نظام وظیفه بگه چون بهبود پیدا کردی دیگه معافی شامل حال شما نمیشه یا اینکه مدارک  اولیهMRI   براشون مهمه؟
 

 
 
 
باسلام خدمت دوستان عزيز:بنده در سال گذشته در سانحه اي دچار پارگي شديد عضله دوسر بازو و پارگي تاندن بلند بازو و تاندن سه سر آرنج از چندين قسمت شدم _ دكتر ها گفتن عمل جراحي كمك زيادي نميكنه ولي با اين حال جراحي شدم و خدا روشكر قسمتي از توان بازو برگشت. اما الان بعد يكسال با چندبار حركت دست درد شديدي احساس ميكنم و بعد دستم به مدت چند دقيقه بي حس ميشه_ با اين اوصاف بنظر شما آيا من ميتوانم معافيت بگيرم_ باتشكر
در حالت کلی اگر یکی از مفصل های بزرگ بدن مثل زانو، آرنج، شانه، مچ دست یا پا دچار سفتی (آنکیلور مفصل)، شلی یا محدودیت در حرکت شده باشه و ایجاد اشکال عملی کرده باشه به معافیت دائم منجر میشه. مورد شما مشخصا طوری هست که ایجاد اشکال عملی کردی و اموری مثل کار کردن با اسلحه رو بسیار سخت می کنه و به همین دلیل به نظرم معاف میشین. سوابق پزشکی تون رو هم با خودتون داشته باشید خوبه.


 
باتشکر از ‏M1KE‏ عزیز بخاطر راھنمایی خوبتون‎ ‎. این متن کامل ام ار ای بندہ ھست.
Grade 3 muscle strain is noted in suprior portion of biceps brachii with high grade partial tear of long and short heads of biceps and edema contusion and high signal intensity changes in muscle belly of biceps. To evaluate site of attachments of long and short heads of biceps MRI of shoulder with special coil is needed.‏ ‏البته ھمانطور که عرض شد جراحی شدم ولی تاٹیر چندانی نداشت. در ضمن بندہ کم خونی ھم دارم. باتشكر فراوان از شما.
کم خونی هم میتونه به معافیت منجر بشه. در صورتی که کم خونی به دلیل کمبود ویتامین ب-12 یا کمبود اسید فولیک باشه (کم خونی مکالوپلاستیک) که در بیشتر موارد هم از این نوع هست و/یا در صورتی که كم خوني از نوع مزمن اكتسابي به علت بيماريهاي خوش خيم باشه طبق بندهای 1 و 3 از ماده 38 آیین نامه معاف میشین. شاید بد نباشه یک آزمایش خون هم انجام بدین ببینید از چه نوعی هست.

بند 1- كم خوني هاي مکالوپلاستيك معاف دائم.
 
بند 3- كم خوني هاي مزمن اكتسابي به علت بيماريهاي خوش خيم.
الف) در موارد هموگلوبين زير 10 معاف دائم.
ب) در موارد هموگلوبين مساوي و يا بيشتر از 10 خدمات غيررزمي.

در ام آر آی شما هم به پارگی سرهای کوتاه و بلند ماهیچه دو سر بازویی اشاره شده و میتونه مشمول بند 16 ماده 36 بشه. اشاره شده برای بررسی وضعیت پیوندها در محل شانه نیاز به ام آر ای اون قسمت ها هست که بعید می دونم اون رو هم ازتون بخواهند.

بند 16- محدوديت حركات مفاصل:
الف) در مورد مفاصل هانش، زانو و شانه معاف دائم.
ب) محدوديت حركات ساير مفاصل بزرگ در صورتي كه نيمي از حركات محدود شده باشد معاف دائم.
ج) در موارد خفيف تر همراه با اختلال عملكرد خدمات غيررزمي
 
پینوشت: تمام مواردی که در تاپیک معافیت پزشکی مطرح می شوند صرفا برای آشنایی با روش های احتمالی معافیت پزشکی هستند و نه توصیه پزشکی.
دوستان سلام
الان حدوده 6 یا 7 ساله که به خاطر مریضیه تشنج یا همون صرع دارم قرص یخورم و هر چن وقت یه بار نوار مغز و MRI میدم.
سوالم اینکه تو مقررات نظام وظیفه اونایی که قرص میخورن معاف از رزم میشن و اگه در حین خدمت مریض بشی معاف از خدمت.
ولی منی که 6 ساله پیشه یه دکتر ارتش تو بیمارستان فجر تهران سابقه دارم به نظرتون معاف دایم میشم یا همون معاف از رزم؟؟
یه سالم میشه که گواهی نامه گرفتم و مدتش 10 ساله هستش اگه معافی بگیرم اون گواهی نامه که باطل نمیشه؟
الانم ترم آخر کارشناسی هستم بعده اینکه ترم تموم شد اقدام کنم یا همین الان؟؟
با تشکر میثم
در ماده 32 بند 11 از آیین نامه اشاره شده که:

بند 11- انواع صرع به شرط ثبوت كلينيكي و يا پاراكلينيكي در يكي از مراكز درماني دانشگاهي يا نظامي معاف دائم.
تبصره: در مواردي كه شروط فوق تحقق نيابد ولي مدارك قابل استناد دال بر سابقه صرع موجود باشد به خدمت غير رزمي اعزام و در مشاغل مناسب گمارده شود در صورتي كه در حين خدمت صرع ثابت شود معاف دائم.

با شرایطی که شما گفتین به نظرم معاف دایم میشین. در مورد گواهینامه نمی دونم چه اتفاقی میافته می بایست قوانین گواهینامه رو نگاه کنید. این تاپیک رو هم نگاه کنید شاید در این مورد صحبت شده باشه. در مورد سوال آخر هم برای معافیت پزشکی در زمان تحصیل نمی تونید اقدام کنید می بایست فارغ التحصیل شده باشید.
سلام
میخواستم بدونم محدودیت حرکت مفاصل که در آیین نامه معافیت پزشکی آمده یعنی چی؟

ممنون
در حالت عادی برای نمونه مفصل آرنج باید بتونه حدود 180 درجه باز و بسته بشه از حالت کاملا بسته که کف دست میتونه شانه رو لمس کنه تا حالت کاملا باز که دست به صورت مستقیم در میاد. در مورد مفصل زانو هم همین طور از حالتی که کاملا جمع شده باشه تا حالتی که کاملا باز شده باشه تقریبا 180 درجه میشه. اگر به دلیل یک بیماری (شکستگی استخوان، ایجاد بافت اسکار در عضلات، تنبلی و خشکی عضله، خشکی تاندون ها و رباط اطراف مفصل، خونریزی و چسبندگی داخل مفصل و خیلی بیماری های دیگه) شما نتونید اون مفصل رو به میزان عادی باز و بست کنید طبق بند 16 از ماده 36 میتونه به معافیت منجر بشه. در مورد مفصل هایی مثل زانو، هانش و شانه به میزان محدودیت حرکتی اشاره نشده ولی در مورد سایر مفاصل گفته نیمی از حرکت محدود شده باشه یعنی برای نمونه حدود 90 درجه بتونید آرنج رو باز و بسته کنید. البته مفصل ها ممکنه دارای حرکت های چرخشی هم باشند که محدودیت در چرخش هم میتونه لحاظ بشه.