آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
با سلام
من در ماه 2 سال 91 برای معافی اقدام کردم واول به خاطر دیسک که در جواب mri متن زیر بود:
dehydration of L5-S1 disc with posterior central protrusion is seen
و دکتر معتمد تایید کرد دیسک دارم  که کمیسیون معاف از رزم کرد.من ئوباره برای آسم و تیرویید اقدام کردم که باز دکترها تیرویید پرکار و آسم متوسط تایید کردند که باز در کمیسیون معاف از رزم شدم.برگه اعزام برایم آمد و نرفتم
حالا یکی از دوستام برای دیسک رفته که در جواب mri این بوده:
L5/S1 level disk herniation (extruded type)
lumbar spondylosis
و معاف شد.
می خواستم ببینم کمر من بدتر بوده یا اون؟ و این که اگه من بخواهم باز دفترچه پست کنم و دوباره اقدام کنم هست؟
ممنون میشم از پاسخ گویی شما
 
هر دیسکی رو معاف نمی کنند. می بایست از نوعی هرنی باشه. در ماده 34 بند 3 اشاره شده که:
بند 3- انواع هرني ديسكال با علايم كلينيكي و راديولوژي عمل شده و عمل نشده معاف دائم.

برای این دوست شما disk herniation رو که در این ماده بهش اشاره شده به صورت مشخص اشاره کردن. در مورد شما Disk Protrusion اشاره شده که البته میتونه مترادف همون Disk Herniation در نظر گرفته بشه ولی شاید به این دلیل که به طور مستقیم به هرنیا اشاره نشده شما رو معاف نکردن. برای نمونه در اینجا وقتی در مورد تفاوت این دو صحبت می کرده اشاره کرده که این دو در واقع دو کلمه برای بیان یک چیز هستند و تفاوت خاصی با هم ندارند:
 
But in some cases, the nucleus pushes completely through the annulus and squeezes out of the disc. This is called a disc herniation or protrusion. Herniation and protrusion are two words for the same thing 

احتمال بیشتری که میدم همین هست که دنبال این اصطلاح Disk Herniation بودند که در بند 3 بهش اشاره شده و به روشنی به فتق دیسک یا بیرون زدگی ماده درونی مهره ها اشاره داره ولی مورد شما رو بیشتر میشه اینطور برداشت کرد که ماده درونی مهره ها به بیرون فشار آورده و باعث برآمدگی احتمالی شده ولی هنوز به شدتی نبوده که ماده درونی بیرون بزنه و هرنیا حساب بشه. به هر حال شدت یک بیماری هم در معاف کامل یا معاف از رزم کردن تاثیرگذار هست.

در مورد مراحل من اطلاع خاصی ندارم ولی تا جایی که می دونم شما در زمان خدمت هم می تونید برای معافیت پزشکی اقدام کنید. به ویژه اگر مشکل عود کنه و نتونید از عهده کارها بربیاین می تونید دوباره درخواست بدین. مراحل اقدام برای معافیت پزشکی رو بخونید یک سری اطلاعات کلی در مورد مراحل داده شده که ممکنه به دردتون بخوره.
 
پینوشت: تمام مواردی که در تاپیک معافیت پزشکی مطرح می شوند صرفا برای آشنایی با روش های احتمالی معافیت پزشکی هستند و نه توصیه پزشکی.
n امتیاز: 0
سلام به همه ی دوستان من سندروم مینیر دارم از سال ۸۷ مدارک پزشکی و نوار گوش دارم میخوام واسه معافیت اقدام کنم چون تو بند ۱۵بیماریهای گوش وحلق بینی نوشته معاف دایم حالا میخوام بدونم اگر که پزشک اولیه بیماری منو تایید کنه (با توجه به اینکه من کلی مدرک دارم تازه یک.نامه هم از یک دکتر متخصص معروف تو مشهد دارم که بیماریمو تایید کرده) ایا تو کمیسیون امکانش هست که بهم بگن اقا شما مثلا هر یک ماه یک بار سرگیجه بگیری خیلی تو خدمت کردنت منعی نداره و از این جوری ایرادات الکی و گیر دادنا؟ چون مریضی من یه جوری که هر چند وقت یک بار سرگیجه و حالت تهوع عدم تعادل میگیرم و شنوایی گوش راستم کم شده و وزوز گوش دایمی هم دارم .مرسی
از اینکه میزان سخت گیری شون در مورد این بیماری چقدر هست اطلاعی ندارم. قبلن دوست دیگری در مورد همین بیماری در اینجا سوال کرده بود که یک سری توضیحات کلی دادم که شاید به دردتون بخوره. البته ایشون نتیجه رو اعلام نکردند شما اگر بتونید بعدا اعلام کنید برای نفرات بعدی می تونه مورد استفاده قرار بگیره.
دوستان من امروز 25 اسفند با باد فتق یا هرنی اینگوینال معاف شدم.خدایی طبق آیین نامه رفتار میکنند و حق هیچ کس رو نمیخورند.دقیقا 30 ثانیه بیشتر طول نکشید و یک معاینه بالینی 10 ثانیه ای کرد و یک جزوه بود ورق زد و از روش نوشت بعد گفت بیرون منتظر باش.البته فتق باید کاملا مشخص باشه فقط بگم به شایعات بعضیها توجه نکنید و اگر بیماریتون تو آیین نامه هست بدونید 100% معاف هستید.من قبل کمیسیون خیلی ها به من میگفتند دیگه باد فتق معافی نمیدهند و میفرستد عمل کنی بعد بری خدمت اما امروز متوجه شدم تا وقتی این ایین نامه فعلی اجرا میشه هیچ تغییری تو معافیت ها نمیدهند مگر تو آیین نامه جدید مثلا واریکوسل یا باد فتق رو سخت تر بگیرند و بفرستند عمل.هر کسی سوال داشت در خدمتم.مراحل معافیتم رو هم مینویسم.

92/11/24 ------>تکمیل مدارک و تحویل به پلیس +10
92/11/27------->ثبت در پلیس +10 و دریافت رسید
92/11/30 ------>ثبت وضعیت به معرفی به بیمارستان
92/12/06 ------>دریافت نامه معرفی به بیمارستان از پستچی
92/12/06------>مراجعه به بیمارستان و معاینه تخصصی که 10 دقیقه بیشتر طول نکشید
92/12/14------>تغییر وضعیت به معرفی به شورای پزشکی
92/12/18----->دریافت نامه معرفی به شورای پزشکی از پستچی
92/12/25----->برگزاری شورای پزشکی و معاف دائم شدم
92/12/26-----> پرداخت فیش ها و تکمیل مدارک و انتظار برای دریافت کارت

حالا به نظر دوستان کارت تا کی به دستم میرسه با توجه به تعطیلات عید ؟؟؟...
با سلام خدمت دوستان عزیز
امروز مورخ 26-12-92 ساعت 10:45 از قدمت مقدس سربازی معاف شدم. طبق ماده42 بند 20 بیماری پان سینوزیت مزمن.
نکته جالب اینه که با وجودیکه چند تا دکتر آزاد، رِأی بر بیماری پان سینوزیت من داده بودند، ولی رادیولوژیست ناجا (که خیلی آدم بددماغ و حسودی هم هست و اسمشو هم نمی برم) در جواب سی تی اسکن من اسمی از پان سینوزیت نبرده بود. در حالیکه سینوسهای فرونتال، اتموئید و ماگزیلای من درگیر هستند. اما دکتر متخصص ناجا که آدم منصفی هم بود بر اساس مشاهدات خودش از سی تی اسکن نظر داد. البته اینو هم بگم که گرفتن این معافی بدون پارتی میسر نبود!! تو این کشور بدون پارتی فحش هم به آدم نمیدن.

مراحل معافی من به این صورت بود:

12-09-92 = واکسیناسیون در بهداری ناجا + ارسال مدارک از طریق پلیس + 10
22-10-92 = دعوتنامه جهت معاینه به بیمارستان ن. و. از طریق پستچی به دستم رسید.
25-10-92 = توسط دکتر عمومی بیمارستان ن. و. معاینه شدم و برام سی تی مجدد نوشت.
03-11-92 = سی تی اسکن در بیمارستان سپاه
29-11-92 = توسط متخصص گوش، حلق و بینی در بیمارستان ن. و. معاینه شدم.
20-12-92 = دعوتنامه جهت شرکت در کمیسیون از طریق پستچی به دستم رسید.
26-12-92 = شرکت در جلسه شورای پزشکی و احراز معافیت دائم + پرداخت مجموعاً 109200 تومان به حساب ناجا.
بهم گفتن که کارت معافیت تا 30-40 روز دیگه به دستم میرسه.
از دوستان اگر کسی سوالی داره در خدمتم.

با آرزوی معافیت برای همه متقاضیان.
سلام بنده MRI گرفتم و متخصص مغزو اعصاب تشخیص دادن که به عمل احتیاج دارم. و ریپورت بنده هم این هست:
straightened lordosis is seen.
congential moderate canal stenosis at l2&l3 level is noted.
aslo l4-l5 lat.disk herniation with resultant moderate lt.forminal stenosis .
لطفا راهنمایی کنید طبق ماده 34 بند 3 با این علائم واقعا معاف میشم؟
با تشکر
 
با توجه به اینکه به طور مستقیم به Disk Herniation اشاره شده احتمال معافی تون طبق همون بند 3 از ماده 34 خیلی بالاست. در اون بند حتی اشاره شده که چه از نوع عمل شده باشه و چه از نوع عمل نشده معاف دائم هست. با این حال به نظرم زودتر و قبل از عمل برای معافیت تشکیل پرونده بدین چون یکی از دوستان در اینجا اشاره کرده بود که ظاهرا سال قبل عمل کرده بوده و دکترها اینطور تشخیص داده بودن که چون مشکلش حل شده پس مشمول معافی نمیشه اینکه اعتراض ایشون به کجا رسید رو اطلاع ندارم. 
سلام دوستان
 
میخواستم بدونم عمل برداشتن کیسه صفرا به علت داشتن سنگ بصورت لاپراسکوپی معافیت پزشکی دارد ؟
 
با تشکر
بله در ماده 37 بند 1 از آیین نامه معافیت پزشکی اشاره شده که اعمال جراحي روي كبد، كيسه صفرا، مجاري صفراوي . پانكراس معاف دائم به همراه دارند.