آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
(22-02-2014, 01:25 AM)M1KE نوشته: [ -> ]بله در MRI شما هم اشاره شده در مهره های L4-L5 و تا حد بیشتری هم در مهره های L5-S1 هرنی دیسکال یا همون فتق دیسک مشاهده شده که طبق بند 3 از ماده 34 مشمول معاف دائم هست.

بند 3- انواع هرني ديسكال با علايم كلينيكي و راديولوژي عمل شده و عمل نشده معاف دائم.



ممنون میشم جواب بنده رو هم بدهیدm1ke
با توجه به اینکه شکستگی ها اخیرا رخ داده احتمال معافی تون زیاده. در بند 5 از ماده 34 اشاره شده:

بند 5- انواع شكستگي هاي تازه مهره ها ( بدنه، تيغه، زوائد مفصلي) معاف دائم.

در مورد سر اشاره شده که اگر روی مغز جراحی صورت گرفته باشه معاف دائم به همراه داره. به نظر میرسه مورد شما در این حد وخیم نبوده و احتمال معافی از این راه کمتر از قبلی هست. ولی اگر در خود جمجمه هم شکستگی چیزی رخ داده باشه و با نشون دادن سوابق اون قابل اثبات باشه تا حد زیادی به معاف از رزمی دست کم منجر میشه. 

در مورد سوال سوم هم باید بگم که در بند 1 ماده 34 اشاره شده که:

بند 1- معايب ستون فقرات ( مادرزادي يا اكتسابي)
الف) در موارد شديد يا اشكال عملي معاف دائم.
ب) در موارد خفيف خدمات غيررزمي.

در مجموع در صورتی که این شکستگی ها منجر به گذاشتن جسم خارجی مثل پلاک می شد 100 درصد طبق بند 10 همون ماده معاف بودین ولی همین الان هم با همون بند 5 از ماده 34 که در ابتدای کار اشاره کردم احتمال معافی تون خیلی زیاده. هر چه زودتر تشکیل پرونده بدین و دلیلش رو هم "شکستگی تازه در چندین مهره کمر و آسیب به جمجمه در اثر سقوط از ارتفاع" عنوان کنید.
(20-02-2014, 04:11 PM)'mahmood.1361' نوشته: [ -> ]با عرض سلام
من حدود یک ماه پیش از ارتفاع چهار متری سقوط کردم و با کف سر زمین خوردم
سرم 15 سانت شکافته شد و بخیه خورد
3 تا مهره اول کمرم هم شکسته اما عمل نداشتم
سوالی که دارم اینه که شکستگی مهره های کمر معافی داره یا نه
سوال دوم ام اینه که شکافتگی و بخیه خوردن سرم در معافی تعصیر داره یا نه؟
سوال سوم ام اینه که جوش خوردن مهره ها تاثیر داره یا نه ؟
ممنون

 
 
با سلام خدمت دوستان
بنده بعد از اینکه سی تی اسکن و جواب اون رو گرفتم و متوجه شدم که بیماری پان سینوزیت دارم (سینوسهای فرونتال، ماگزیلاری و اتموئید دچار عفونت هستند)، برای درخواست معافی مدارکم رو ارسال کردم. ولی در بیمارستان ناجا عکسم رو قبول نکردن و مجددا سی تی اسکن برام نوشتن و جوابش رو هم در روز معاینه نشون دکتر متخصص (که قبلا هم مطبش رفته بودم و من رو میشناخت و آدم خوبی هم بود) دادم که گفت برات ننوشته پان سینوزیت، فقط سینوسهای درگیر رو نام برده (اینطوری که من تو این مدت متوجه شدم گویا واژه پان سینوزیت برای بعضی دکترها واژه چندان آشنایی نیست). دکتر گفت ولی من برات می نویسم و برام نوشت بیمار به بدلیل سینوزیتهای مزمن متعدد و از ترشحات فراوان و سردردهای شدید و گرفتگی های بینی و مشکلات تنفسی رنج می برد. یکی دو بار بهش تذکر دادم که واژه پان سینوزیت رو بنویسه که با اشاره به برگه گفت بیا من برات نوشتم "سینوزیتهای مزمن متعدد" دیگه (طوری که مثلا همون معنی پان سینوزیت رو میده)... در آخر هم گفت احتمال زیاد میدم دوباره واسه دو ماه بعد بهت نوبت بدن که بری دارو مصرف کنی و دوباره عکس بگیری. حالا سوالم اینه که یه نظر شما آیا همین عبارت "سینوزیتهای مزمن متعدد" برای معافی کفایت میکنه یا چون پان سینوزیت برام ذکر نشده همونجا ردم می کنن.
ممنون میشم جواب بدید، بدجور ذهنم رو درگیر کرده.
سینوزیت رو از دو دید نامگذاری می کنند. یکی از دید مدت زمانی که بدن درگیر اون بیماری هست و دیگری از دید اینکه کدام سینوس ها (موقعیت مکانی) درگیر هستند.

از دیدگاه اول سینوزیت رو میشه به حاد (کمتر از دو هفته)، تحت حاد (دو هفته تا دو ماه) و مزمن (بیشتر از دو ماه) طبقه بندی کرد.

از دیدگاه دوم همین عبارت هایی مثل فرونتال، اتموئید، ماگزیلاری و اسفنوید رو می بینید. پان سیونوزیت هم در واقع مربوط به این گروه هست و به حالتی گفته میشه که بیش از 5 سینوس درگیر باشند و گاهی به اون سینوزیت توام هم گفته میشه.

برای معافیت دائم شما باید هم بیماری تون از نوع مزمن باشه (یعنی طولانی مدت باشه) و هم اینکه تعداد سینوس های درگیر زیاد باشه که بشه اون رو پان سینوزیت یا سینوزیت توام به حساب آورد.

در صورتی که از عبارت "متعدد" بشه اینطور برداشت کرد که تعداد زیادی از سینوس ها درگیر هستند و با توجه به اینکه به گفته خودتون به اسم سینوس های درگیر اشاره شده (فرونتال، اتموئید و ماگزیلاری) و اینها هم در مجموع 6 تا هستند، روی کاغد نباید مشکلی باشه. فقط شاید نیاز باشه که خودتون هم شفاهی این موضوع رو بهشون توضیح بدین که شش تا از سینوس هاتون درگیر هست و پان سینوزیت از نوع مزمن دارید.
با سلام مجدد
من قبلا با شما در مورد مشکل کمرم صحبت کردم
حالا میخوام برای اطمینان بیشتر برای این که معاف میشم یا
به صورت ازاد با پزشکان مورد اعتماد نظام وظیفه مشورت کنم
اگه لطف کنید ادرس مطب چند نفر از این پزشکانو به من بدید ممنون میشم
با سلام و خسته نباشید
من بیماری به نام هاییپوکالومیک{کمبود پتاسیم} دارم که ظاهرا عده ی کمی این بیماری رو دارن.علائمش اینه که مدتی یه بار فلج میشم(فلج دوره ای) که الان قرص مصرف می کنم ولی با این وجود باز هم ادامه داره.کسی تو این زمینه تجربه ای داره ؟ایا امکان معافیت وجود داره؟
بیماری هیپوکلسمی به طور مستقیم در آیین نامه اشاره نشده ولی با توجه به فلج دوره ای که داره و نوعی اختلال عملی حساب میشه احتمال معافیت اون خیلی بالاست. در زمره علت های شایع این بیماری میشه به پرکاری پاراتیروئید (به پارا دقت کنید) اشاره کرد که گاهی باعث میشه عملکرد کلیه رو تحت تاثیر قرار بده و بواسطه جذب کلسیم در کلیه ها سطح کلیسم خون رو کاهش بده. بنابراین احتمال اینکه بیماران هیپوکلسمی به پرکاری پاراتیرونید (هایپرپاراتیروئیدیسم یا Hyperparathyroidism) و/یا نارسایی مزمن کلیه (Chronic renal failure) مبتلا باشند زیاد هست.

پیشنهاد من به شما این هست که برای دو مورد اخیر آزمایش بدهید که ببینید پاراتیروئید پرکار دارید یا خیر و اینکه عملکرد کلیه تون طبیعی هست یا خیر. در صورتی که پاراتیروئید شما پر کار باشه (هایپرپاراتیروئیدیسم) طبق ماده 30 بند 3 معاف میشین:

بند3- بيماريهاي غدد پاراتيروئيد.
هيپر پاراتيروئيدي و هيپوپاراتيروئيدي معاف دائم

(البته در آیین نامه املای هیپر پاراتیروئیدی به اشتباه هیپر پاتراتیروئیدی نوشته شده که چیز مهمی نیست. هایپر به معنی پرکار و هیپو به معنی کم کار هست و مثلا در مورد بیماری خود شما هم عبارت هیپو+کلسمی به معنی کمبود همون کلسیم هست. شما هم به اشتباه کمبود کلسیم رو کمبود پتاسیم نوشتین!)

(22-02-2014, 07:47 PM)'sahragardali' نوشته: [ -> ]با سلام و خسته نباشید
من بیماری به نام هاییپوکالومیک{کمبود پتاسیم} دارم که ظاهرا عده ی کمی این بیماری رو دارن.علائمش اینه که مدتی یه بار فلج میشم(فلج دوره ای) که الان قرص مصرف می کنم ولی با این وجود باز هم ادامه داره.کسی تو این زمینه تجربه ای داره ؟ایا امکان معافیت وجود داره؟

 

من آدرس مطب خاصی رو ندارم ولی می تونید در این نوشته اسم بیمارستان مورد تایید رو ببینید و به اونها مراجعه کنید.

(22-02-2014, 04:36 PM)'داريوش ن' نوشته: [ -> ]با سلام مجدد
من قبلا با شما در مورد مشکل کمرم صحبت کردم
حالا میخوام برای اطمینان بیشتر برای این که معاف میشم یا
به صورت ازاد با پزشکان مورد اعتماد نظام وظیفه مشورت کنم
اگه لطف کنید ادرس مطب چند نفر از این پزشکانو به من بدید ممنون میشم

 
با تشکر از دوستان و راهنماییشون
متاسفانه اسم این بیماری کمبود پتاسیم هستش و من یک بار ازمایش تیروئید دادم دکتر گفت مشکلی نداری اما کلیت اون رو دفع می کنه وبنابراین یه قرص پتاسیم می خورم؟!
 
خوب شد که به پتاسیم بودنش اشاره کردین چون کمبود کلسیم رو در انگلیسی (Hypocalcaemia) و در فارسی هیپوکلسمی و کمبود پتاسیم رو در انگلیسی (hypopotassemia یا hypokalemia) و در فارسی هیپوپتاسمی یا هیپوکالمی می گن که اگر اصطلاح دومی در فارسی استفاده بشه ممکنه با اولی اشتباه گرفته بشه. اینطور که در دیکشنری پزشکی نگاه کردم hypopotassemia بیشتر در انگلیسی بریتانیایی کاربرد داره و hypokalemia در انگلیسی آمریکایی.

اشاره شده که در هیپوپتاسیم (یا هیپوکالمی) هم مثل هیپوکلسمی یکی از دلایل کمبود پتاسیم در خون، دفع زیاد از حد از راه ادرار و در واقع به دلیل عملکرد کلیه هست ولی اشاره خاصی به غدد تیروئیدی یا پاراتیروئیدی برای اون نشده.

در علائم بیماری هم به غیر از همین شلی یا فلج دوره ای عضلانی چیزی دیگری که به درد معافی بخوره ندیدم. مواردی عمومی مثل انقباض و ضعف عضلانی، خواب آلودگی و خستگی، یبوست، نامنظم بودن ضربان قلب. البته این مورد آخر یعنی نامنظم بودن ضربان قلب اگر خیلی شدید باشه شاید بشه از بندهای 11 و 12 ماده 43 که مربوط به بیماری های قلب هست استفاده بشه (هر چند بعید به نظر می رسه این مشکل در شما به شکل همیشگی یا قابل توجهی باشه ولی به هر حال امتحان اون ضرر نداره و می تونید این رو هم پیش یک متخصص قلب چک کنید)

بند 11ـ اختلالات ريتم به صورت اكستراسيستولهاي فوق بطني به شرطي كه تعدادشان بيش از 10 ضربان در دقيقه باشد (در صورت تداوم با اثبات در بيمارستانهاي نيروهاي مسلح يا دانشگاهي) معاف دائم.
 
بند 12ـ اختلالات ريتم به صورت اكستراسيستولهاي بطني كه تعدادشان بيش از هفت عدد در دقيقه و چند كانوني، دو تا يا بيشتر پشت سر هم آمده باشد (بصورت R-on-T قرار گرفته باشد) معاف دائم.

در علل بروز این بیماری اشاره شده که علاوه بر دفع از راه کلیه و ادرار یا اسهال و استفراغ و کاهش دریافت غذایی و غیره ممکنه مصرف داروهای دیگری مثل آسپرین هم تاثیرگذار باشه. به همین دلیل اگر داروهای دیگه ای هم مصرف می کنید بهتره که به پزشک تون بگین شاید مشکل از اونجا باشه. همین طور در برخی مقالات اشاره شده که مصرف زیاد کافئین و نوشابه ها (بیشتر از 4 لیتر در روز) هم ممکنه باعث بروز این بیماری بشه (به دلیل افزایش ادرار). همه اینها احتمالاتی هستند که اگر در موردتون صدق می کنه می تونید در موردشون با پرشک تون مشورت کنید.

در مجموع به غیر از همین بحث فلج های دوره ای و نامنظم بودن احتمالی ضربان قلب من مورد دیگه ای پیدا نکردم. اگر بیماری تون شدید باشه که به هر حال از ماده کلی 46 میشه استفاده کرد:
ماده 46: كليه بيماريهاي ناتوان كننده كه فرد مبتلاء به آن قادر به انجام خدمت اعم از رزمي و غيررزمي نبوده و دراين آئين نامه نيز پيش بيني نشده است به تشخيص شوراي پزشكي مديريت وظيفه عمومي و يا شوراي عالي پزشكي نيروي مربوطه به شوراي عالي پزشكي ناجا معرفي و طبق نظر شوراي عالي پزشكي ناجا با آنان رفتار خواهد شد.
 
سلام و درود بر دوستان

من حدود 5 - 6 سالی هست که با دیسک کمر دست و پنجه نرم میکنم و از حدود سال 86 MRI دارم و تا حالا حدود 3 - 4 تایی میشه.
دیپلمه و 28 ساله (مشخصه که غیبت هم دارم).
اقدام کردم برای کمیسیون پزشکی.
28 اسفند پلیس +10 ثبت کرد و امروز 5 اسفند نامه معاینه اول اومد دم خونه. 10 اسفند باید برم بیمارستان سجاد.
آخرین MRI هم نوشته:
l4-l5 and l5-s1 discs are dehydrated and l5-s1 dis is protruded to the central and Lt. paracentral regions. l4-l5 disc is bulged.

درد همیشه از کمر تا ساق پای چپ
گاهی بیحسی و خواب رفتگی پای چپ
درد در کمر و پای چپ هنگام بالا رفتن از پله ها
عدم توانایی نشستن رو زمین
عدم توانایی ایستادن طولانی مدت 
درد شدید در کمر و پا در صورت دلا شدن
و ...

با این اوصاف و در طی این چند سال من این مشکل رو داشتم و توی MRI مشخص بوده و اینکه توی زندگی رعایت کردم و بعضا ورزش های سبک و آب درمانی که با همه ی این کارها در طی این سالها در همین حد نگهش داشتم، و به قول دکتر که میگفت تا آخر عمرت این مشکل رو داری و درمان 100% نداره، به نظر شما و با شرایط من چه موقعیتی در پیش رو دارم؟

دکتر ها میگفتن معاف از رزم هستم حتما و احتمال معاف دائم برمیگرده به کمیسیون و هیچ کدومشون نظر قطعی ندادن.

و سوال دیگه از عزیزانی که اقدام کردن و کمیسیون رفتن.

توی معاینه ی اول، فقط مدارک رو میبینن یا غیر از معاینه، شرح حال بیمار هم میپرسن و موثر هست روی نظرشون؟
و وقتی بری کمیسیون، اونجا هم صحبت میکنن و مدارک پزشکی رو میبینن یا نه؟

ممنون از شما عزیزان.
شاد باشید.