آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
من دیروز نوبت کمیسون پزشکی داشتم مشکلم قوز قرنیه ست که تو چشم چپم شدید تو چشم راستم خفیفتر . قبل رفتم به کمیسیون مطمئن بودم که خیلی راحت معاف میشم. چون هر دو پزشک متخصص هم تایید کردن. بعد 3 ساعت معطلی نوبت ماشد رفتیم تو همه پزشکا یه جور نگات می کردن انگار ارث بابشون می خوای ازشون بگیری. یکیش که حرفش منو به خنده انداخت  گفتش مشکلت قابل حله و میتونی پیوند قرنیه کنی. منو میبینی [img]images/smilies/huh.gif[/img] یعنی همین قدر نمیدونست که پیوند قرنیه هم جز معافیته. ولی من چزی بهش نگفتم چون از شواهد برمیومد اینا این قدر عقده ای هستن اگه حرفی بزنی باهات لج میکنن . خلاصه اومدیم بیرون نوبت اعلام نتایج شد به اکثرا معاف از رزم شددن دو سه نفرم معاف دادن ولی من که چهار شنبه رفته بودم. گفتن باید یکشنیه دوباره بیام کمیسیون ... کسی میدونه قراره چه بلایی سرمون بیاد؟؟؟ امروزم برای اولین بار از یکی شنیدم دیگه به قوز قریه معاف نمیدن یعنی حقیقت داره؟ دیگه دارم از زندگی نا امید می شم قانون یه شبه عوض شده؟؟؟؟ از بچه ها کسی میدونه لطفا راهنمای کنه؟
(19-12-2013, 03:20 PM)'irmahin' نوشته: [ -> ]من دیروز نوبت کمیسون پزشکی داشتم مشکلم قوز قرنیه ست که تو چشم چپم شدید تو چشم راستم خفیفتر . قبل رفتم به کمیسیون مطمئن بودم که خیلی راحت معاف میشم. چون هر دو پزشک متخصص هم تایید کردن. بعد 3 ساعت معطلی نوبت ماشد رفتیم تو همه پزشکا یه جور نگات می کردن انگار ارث بابشون می خوای ازشون بگیری. یکیش که حرفش منو به خنده انداخت  گفتش مشکلت قابل حله و میتونی پیوند قرنیه کنی. منو میبینی [img]images/smilies/huh.gif[/img] یعنی همین قدر نمیدونست که پیوند قرنیه هم جز معافیته. ولی من چزی بهش نگفتم چون از شواهد برمیومد اینا این قدر عقده ای هستن اگه حرفی بزنی باهات لج میکنن . خلاصه اومدیم بیرون نوبت اعلام نتایج شد به اکثرا معاف از رزم شددن دو سه نفرم معاف دادن ولی من که چهار شنبه رفته بودم. گفتن باید یکشنیه دوباره بیام کمیسیون ... کسی میدونه قراره چه بلایی سرمون بیاد؟؟؟ امروزم برای اولین بار از یکی شنیدم دیگه به قوز قریه معاف نمیدن یعنی حقیقت داره؟ دیگه دارم از زندگی نا امید می شم قانون یه شبه عوض شده؟؟؟؟ از بچه ها کسی میدونه لطفا راهنمای کنه؟

 
سلام دوست من

ببین به هیچ عنوان با اینا کل کل نکن که بد تر میکنند. یک کاری بکن سعی کن یکم فیلم هم بازی کنی منظورم اینه که یکم پیاز داغشو زیاد کن که انگار مشکلت خیلی خیلی خیلی حاده. بازم میگم نه جواب به جواب کن نه هیچی مثه اینه واقعا چیزی بهش بدهکاری Smile چون ریش و فیچی دست همونه اگه طرف کور مادرزاد هم باشه. این رد کنه باید بره سربازی
ایشالا که کارت حل بشه و خبر معافیت کاملتو تو فروم بخونم Smile
ببینید خوبی قوانین معافیت پزشکی این هست که به نسبت به صورت طبقه بندی شده و جزئی به اسامی بیماری ها اشاره شده و این موضوع می تونه تا حد زیادی جلوی اعمال سلیقه رو بگیره. برای اینکه بتونید شانس خودتون رو افزایش بدهید طبیعی هست که شما هم با جزئیات این قوانین آشنایی داشته باشید و در جایی که دچار اشتباه شدند به اونها اشاره کنید.

در مورد قوز قرنیه همونطور که در صفحه قبل اشاره کردم با اسم علمی کراتوکونوس در ماده 41 بند 36 به اون اشاره شده که معاف هست که می تونید در جایی که امکانش باشه به این موارد خیلی معمولی اشاره کنید. مثلا همون مورد پیوند قرنیه یا موارد مشابه رو هم می تونید با عنوان ماده و بند اشاره کنید به احتمال زیاد وقتی ببینند خیلی صریح اشاره شده روی اون اصرار نمی کنند چون قانونگذار سعی کرده طوری قوانین رو بنویسه که در این موارد کلی خیلی جای اعمال سلیقه نباشه.

در مورد شایعات هم در کل سعی کنید زیاد به اونها توجه نکنید و اونها رو اینطرف و اونطرف بیان نکنید به ویژه اونهایی رو که به ضرر خودتون هست! چون همه چیز ابتدا شایعه می شود و وقتی فراگیر شد تبدیل به واقعیت می شود.
سلام
خسته نباشید
من چند روزی هست که کمرم درد میکنه . رفتم ام آر آی دادم
اینم جواب ام آر آی:
1- اشمورل نول در فقرات کمری دیده میشود
2- بالج دیسک در سطح L4 - L5 مشهود است
3- Conus طبیعی است
4- قطر اولیه کانال naroow است.
میخواستم ببینم معاف میشوم یا نه؟
می تونید برای ماده 34 بند 3 که مربوط به هرنی دیسکال هست اقدام کنید. در آیین نامه در مورد شدت این بیماری صحبتی نشده ولی چون مشکل شما در ام آر آی تایید شده به هر حال این شانس رو دارید که اقدام کنید.

بند 3- انواع هرني ديسكال با علايم كلينيكي و راديولوژي عمل شده و عمل نشده معاف دائم.
( در موارد بيماران عمل شده انجام ميلوگرافي و يا MRI ستون فقرات كه در مراكز درماني دانشگاهي يا نظامي انجام شده باشد منضم به تأييد راديوگرافي ضروري است)
درود
من سال آخر کارشناسی هستم و برای ارشد هم امتحان میدم . 
میخواستم ببینم چه زمانی برای معافی اقدام کنم بهتره ؟؟ 
من تشنج دارم تقریبا ۵ سال هست. مدرک پزشکی هم دارم . نوار مغذی - MRI  و پرونده ای که نزد دکتر هست . تقریبا اگه ۱ تا ۲ هفته بسته به شرایط روحی و جسمانیم اگر داروهامو مصرف نکنم ۱۰۰٪ تشنج میکنم . 
بعد مورد دوم اینکه به خاطر مصرف داروهای ضد تشنج زخم اثنا عشر هم گرفتم که بدجور امونمو بریده . 
با کدوم مورد اقدام کنم بهتره ؟؟ که ۱۰۰٪ جواب میده ؟؟ 
بعد اگه من اقدام کنم و خدایی نکرده معاف نشم میتونم ادامه تحصیل بدم ؟؟ 
با همین اولی هم طبق ماده 32 بند 11 معاف می شوید.

بند 11- انواع صرع به شرط ثبوت كلينيكي و يا پاراكلينيكي در يكي از مراكز درماني دانشگاهي يا نظامي معاف دائم.
تبصره: در مواردي كه شروط فوق تحقق نيابد ولي مدارك قابل استناد دال بر سابقه صرع موجود باشد به خدمت غير رزمي اعزام و در مشاغل مناسب گمارده شود در صورتي كه در حين خدمت صرع ثابت شود معاف دائم.

در مورد زمان مناسب برای اقدام اطلاع دقیقی ندارم. تا الان که قانونش به این شکل بوده که در زمان تحصیل نمی تونید برای معافیت پزشکی اقدام کنید. احتمالا بعد از فارغ التحصیلی از کارشناسی و تا قبل از ثبت نام برای کارشناسی ارشد باید بتونید در فرجه موردنظر اقدام کنید. بعید می دونم مشکلی برای ادامه تحصیل وجود داشته باشه ولی برای اطمینان می تونید باز هم پرس و جو کنید و تاپیک زیر رو هم مطالعه کنید:

آیا داشتن معافیت پزشکی برای استخدام یا خروج از کشور مشکل ساز است؟
سلام 
یه سوال فوق فوق مهم و فوری دارم :
من برای معافیت پزشکی روانپزشکی اقدام کردم ، حدود 2 هفته پیش بیمارستان نتیجه معاینش این بود : معافیت موقت و گرنه بستری در بیمارستان .
حالا برگ دعوتنامه شرکت در کمیسیون پزشکی برام اومده .....
حالا نتیجه فکر می کنید چی میشه ؟ 
ممکن هست معافیت دائم بهم بدن ؟
ممکن هست اعزام به خدمتم کنن ؟
با سلام
در خصوص گرفتن معافیت پزشکی سوال داشتم : من الان یک ساله که درگیر بیماری سرگیجه هستم و با تشخیص دکتر مشخص شد که بیماری من به دلیل التهاب و یا فشار در ساقه مغز است و و این فشار به مایه گوش میانی فشار می آورد و منجر به سرگیجه می شود اوایل این بیماری با سوت گوش شروع شد و با سرگیجه های پی در پی ادامه پیدا کرد، دکتر مغز و اعصاب اسم بیماریو تورم ساقه مغز بیان کرد و قرص stugeron بهم داد ولی دکتر گوش و حلق و بینی اسم بیماریو وستیبولوباتی یا فشار داخلی گوش عنوان کرد و قرص بتاسرک رو داد والان مصرف میکنم،بیماریم با تحرک شدید و و با بالا پایین شدن ارتفاع تشدید میشه و صداهای بلند رو نمیتونم تحمل کنم و اگه بشنوم گوشم تا چند ساعت مبهم میشنوه،می خواستم ببینم با این بیماری میتونم معافیت دایم بگیرم یا نه؟!
من هم در دکتر مغز و اعصاب پرونده پزشکی دارم و هم در دکتر گوش و حلق و بینی آیا این پرونده ها به من کمک میکنند یا به هیچ دردی نمیخورند؟!
به نظرم از هر دوی اینها هم که اقدام کنید شانس معافیت دائم رو دارید. ساقه مغز بخشی از دستگاه عصبی مرکزی هست و در بند 8 از ماده 32 اشاره شده که:

بند 8- اختلالات مادرزادي سيستم اعصاب مركزي از هر نوع معاف دائم.

هر چند بیماری شما مادرزادی نیست ولی با توجه به اینکه مدت زیادی هست که به اون مبتلا هستید و مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشه به نظرم مشمولش میشین و اینطور نیست که معافیت موقت بدهند تا درمان بشه.

همین طور در مورد گوش هم در بندهای 1 تا 4 از ماده 42 به انواع کاهش شنوایی اشاره شده که می تونند بسته به شدت به خدمات غیر رزمی یا معافیت دائم منجر شوند. در بند 5 از همون ماده هم اشاره شده که ناشنوایی به معافیت دائم منجر میشه. نکته در اینجاست که خدمات غیر رزمی بیشتر مشمول افرادی میشه که از سطح شنوایی پایین دائمی برخوردارند ولی برای شما به صورت مقطعی و چند ساعته طبق توضیحات خودتون خیلی شدید و در حد ناشنوایی هست که به نظرم این مورد اگر شما را معاف دائم نکنه حتما معاف از رزم خواهد کرد چون با شنیدن صدای یک شلیک تا چند ساعت مشکل خواهید داشت.

پینوشت: به عنوان یک فرد معمولی و غیر پزشک باید بگم که با توجه به اینکه مغز در یک فضای بسته قرار داره (جمجمه) و امکان افزایش حجم در اون قسمت فراهم نیست هرگونه تورم بافتی به بخش های کناری خودش فشار می آوره و عملکرد اونها رو هم مختل می کنه و از این نقطه نظر تشخیص اینکه مشکل از تورم ساقه مغز هست یا فشار داخلی گوش کار سختی هست. شاید با انجام آزمایش های دقیقتر بتونید تشخیص بدین که مشکل اصلی از کدوم یک از این دو نشات می گیره چون تشخیص درست اولین اصل در درمان یک بیماری هست. برای نمونه اگر فردی خیلی پر خوری کنه افزایش حجم معده به قلب فشار آورده و ممکنه در اون ناحیه احساس درد کنه طبیعی هست که این بیمار هر چقدر هم که داروی قلب مصرف کنه مشکلش برطرف نمیشه. من اگر جای شما بودم سعی می کردم پیش پزشکان مجربی بروم و پس از مشورت با اونها با انجام آزمایش های دقیق، مشکل رو دقیق شناسایی کنم و بعد برنامه درمان رو پیگیری کنم. به ویژه که مشکل شما در جای حساسی هم قرار داره. در مورد معافیت که البته فعلا نیازی نیست و من اگر جای شما بودم ابتدا با مشکل «اختلال در سیستم اعصاب مرکزی» اقدام می کردم.

موفق و سلامت باشید.
(24-12-2013, 08:27 PM)'mani_wittyboy' نوشته: [ -> ]با سلام
در خصوص گرفتن معافیت پزشکی سوال داشتم : من الان یک ساله که درگیر بیماری سرگیجه هستم و با تشخیص دکتر مشخص شد که بیماری من به دلیل التهاب و یا فشار در ساقه مغز است و و این فشار به مایه گوش میانی فشار می آورد و منجر به سرگیجه می شود اوایل این بیماری با سوت گوش شروع شد و با سرگیجه های پی در پی ادامه پیدا کرد، دکتر مغز و اعصاب اسم بیماریو تورم ساقه مغز بیان کرد و قرص stugeron بهم داد ولی دکتر گوش و حلق و بینی اسم بیماریو وستیبولوباتی یا فشار داخلی گوش عنوان کرد و قرص بتاسرک رو داد والان مصرف میکنم،بیماریم با تحرک شدید و و با بالا پایین شدن ارتفاع تشدید میشه و صداهای بلند رو نمیتونم تحمل کنم و اگه بشنوم گوشم تا چند ساعت مبهم میشنوه،می خواستم ببینم با این بیماری میتونم معافیت دایم بگیرم یا نه؟!
من هم در دکتر مغز و اعصاب پرونده پزشکی دارم و هم در دکتر گوش و حلق و بینی آیا این پرونده ها به من کمک میکنند یا به هیچ دردی نمیخورند؟!

 

وقتی معافیت موقت می دهند یعنی تشخیص شان این بوده که در حال حاضر برای خدمت مناسب نیستید ولی حدس می زنند که با گذر زمان بیماری شما قابل درمان هست. با این فرض به نظرم شما حتما معاف از رزم خواهید شد و اینکه معاف دائم کنند یا خیر به نظر اونها بستگی داره و از الان نمیشه خیلی پیش بینی خاصی در این مورد کرد.

شاید بد نباشه به طور خلاصه اشاره کنید که در بیمارستان چه مراحلی رو برای معافیت پزشکی پست سر گذاشتید چون شاید به درد آیندگان بخوره.

شما هم موفق و سلامت باشید.
(24-12-2013, 12:22 PM)'vgas' نوشته: [ -> ]سلام 
یه سوال فوق فوق مهم و فوری دارم :
من برای معافیت پزشکی روانپزشکی اقدام کردم ، حدود 2 هفته پیش بیمارستان نتیجه معاینش این بود : معافیت موقت و گرنه بستری در بیمارستان .
حالا برگ دعوتنامه شرکت در کمیسیون پزشکی برام اومده .....
حالا نتیجه فکر می کنید چی میشه ؟ 
ممکن هست معافیت دائم بهم بدن ؟
ممکن هست اعزام به خدمتم کنن ؟