آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نام علمی دیسک کمر، هرنی دیسکال است. در بند 3 از ماده 34 آیین نامه معافیت پزشکی اشاره شده که:

بند 3- انواع هرني ديسكال با علايم كلينيكي و راديولوژي عمل شده و عمل نشده معاف دائم.
( در موارد بيماران عمل شده انجام ميلوگرافي و يا MRI ستون فقرات كه در مراكز درماني دانشگاهي يا نظامي انجام شده باشد منضم به تأييد راديوگرافي ضروري است)

تنگی کانال نخاعی کمر هم می‌تواند ایجاد کمردرد کند و به احتمال زیاد در مورد شما هم همین طور باشد. در هر حال، دلیل هر چه که باشد در بند 1 این ماده هم اشاره شده که:

بند 1- معايب ستون فقرات ( مادرزادي يا اكتسابي)
الف) در موارد شديد يا اشكال عملي معاف دائم.
ب) در موارد خفيف خدمات غيررزمي.

همانطور که می بینید در بند 3 اشاره ای به خفیف یا شدید بودن نکرده و به وجود علائم کلینیکی و رادیولوژی اشاره کرده ولی در این بند به خفیف و شدید بودن اشاره کرده. در مجموع به نظر می رسد با توضیحاتی که شما دادید اگر این معایب و مشکلات اثبات شوند (یعنی آنطور که خودش گفته دارای علايم كلينيكي و راديولوژي باشد) معاف شوید.

(17-10-2013, 01:22 AM)'hamrahekhob' نوشته: [ -> ]سلام به همه دوستان خوب من تازه عضو شدم چون تازه فهمیدم میتونم معاف بشم
مشکل من اینه که اول از همه تنگی کانال نخاعی مادر زادی دارم دوم اینکه لغزندگی مهره باعث شده فشار روی کانال نخاعی بیشتر بشه و در اخرم دیسک خفیف دارم میشه در مورد معافیتم راهنمایی کنید معاف میشم؟

 
سلام. من دیسک کمر دارم. اینم متن MRI
degenerative changes are seen as dehydration more involving L1-L2 disc spaces.
facet hypertrophy are also present
left paracentral disc herniation is seen at level L1-L2 disc spaces.
no inramedullary lesion is present
میخواستم بدونم شامل معافیت پزشکی میشم.
لطفا مطلعین راهنمایی بفرمایند.
همانطور که به دوست شما هم گفتم طبق بند 3 از ماده 34 آیین نامه معافیت پزشکی کسانی که مشکل دیسک کمر (هرنی دیسکال) شان اثبات شود معاف دائم می شوند.

بند 3- انواع هرني ديسكال با علايم كلينيكي و راديولوژي عمل شده و عمل نشده معاف دائم.
( در موارد بيماران عمل شده انجام ميلوگرافي و يا MRI ستون فقرات كه در مراكز درماني دانشگاهي يا نظامي انجام شده باشد منضم به تأييد راديوگرافي ضروري است)

اینطور که در نتایج MRI شما اشاره شده شما در دیسک های L1 تا L2 دارای مشکل  Degenerative disc disease یا DDD و همین طور فتق دیسک (Disc Herniation) هستید که طی اون بخش مرکزی دیسک آزاد میشه و با رفتن به قسمت های محیطی دیسک باعث فشار به ریشه‌های عصبی میشه. همین طور گفته در این قسمت ها افزایش حجم (پرسازی) یا hypertrophy دیسک مشاهده شده. با وجود این علائم قاعدتا می بایست طبق همون بند 3 ماده 34 شما را معاف کنند.
سلام و درود
من مشکل دیسک کمر دارم 
2 تا از دیسکام اوت کرده و یه مشکل مادرزادی دیسک دارم که یکی از دیسکام کامل شکل نگرفته!
درد کمر شدید دارم و روزی نیست که از کمر درد در امان باشم
میخاستم ببینم امکان معافی هست؟
در ضمن میگرن کلاسیک دارم و یه مسکل قلبی مادرزاد دریچه خفیف هم دارم!
ممنون میشم جوابمو بدبد
با توضیحاتی که دادین شانس شما برای گرفتن معافی از راه همان مشکل دیسک کمر (هرنی دیسکال) بیشتر از همه هست. طبق بند 3 از ماده 34 آیین نامه معافیت پزشکی انواع هرني ديسكال با علايم كلينيكي و راديولوژي عمل شده و عمل نشده معاف دائم است. ( در موارد بيماران عمل شده انجام ميلوگرافي و يا MRI ستون فقرات كه در مراكز درماني دانشگاهي يا نظامي انجام شده باشد منضم به تأييد راديوگرافي ضروري است).

در مورد مشکلات دریچه قلب هم در بندهای 1 و 2 از ماده 43 اشاره کرده که:

بند 1ـ كليه عوارض عضوي دريچه اي قلب عمل شده و عمل نشده به شرط ثبوت در بيمارستانهاي نيروهاي مسلح يا دانشگاهي معاف دائم.
تبصره: پرولاپس دريچه اي كه منجر به نارسائي نشده باشد خدمات غير رزمي.

بند 2ـ وجود هر گونه بيماري مادرزادي قلب اعم از عمل شده و نشده معاف دائم.
تبصره: دكستروكادري و سيتوس انورتوس اگر با آنوماليهاي ديگر همراه نبوده و عارضه اي نداشته باشد منع خدمتي ندارد.

با توجه به خفیف بودن مشکل شما در این مورد، این احتمال هم هست که فقط از خدمات غیر رزمی معاف شوید. به همین دلیل پیگیری مشکل دیسک کمر به نظر من در اولویت هست. در مرحله سوم هم مشکل میگرن هست که فکر نمی کنم کار به آنجا برسد.
سلام دوستان
اول تشكر ويژه كنم از M1KE  عزيز كه خيلي با حوصله جواب سوالات رو ميده.
من امروز رفتم كميسيون بيمارستان سجاد و دكتر جودكي متخصص پوست معاينه كرد و چيزي كه من ديدم تو برگه نوشت اين بود كه "ديسكوئيد لوپوس در ناحيه سر دارد". فردام بايد برم كه دكتر محق (همون دكتري كه يه بار بيماريمو تاييد كرده) معاينه كنه و فك كنم همينو بنويسه. بنظرتون اين چيزي كه نوشته يعني معافي؟
خیلی ممنون از اینکه پیگیری های خودتون را با دیگران به اشتراک می گذارید چون به این شکل دیگران هم در آینده دید بهتری از نتایج احتمالی خواهند داشت. در آیین نامه تبصره ای برای خفیف یا شدید بودن این بیماری (DLE) مشخص نکرده و حتی اون مورد عوارض کلیه هم که یک فردی به شما گفته بودند مربوط به SLE ها هست. در نتیحه روی کاغذ باید شما را معاف کنند مگر اینکه خودشان هم معیارهای دیگری داشته باشند که در آیین نامه معافیت پزشکی به اونها اشاره نشده باشه.

اگر دوستان دیگر هم تجربه ی مشابهی داشته باشند خوب هست که بیان کنند و در غیر اینصورت منتظر بمونیم تا شما نتیجه نهایی رو اینجا بنویسید. موفق باشید.
سلامی دوباره و عرض پوزش بابت زحمت های دوباره من
بنده در تاپیک بالا گفتم مشکل دیسک کمر دارم و میگرن کلاسیک و مشکل مادرزادی دریچه قلب(خفیف)
میخاستم بدونم این 3 در کنار هم یک امتیاز مثبت برای معافیت محسوب نمیشه؟؟ و بیشتر در مورد میگرن بپرسم که آیا میگرن معافیتی رو در بر میگیره؟ با سپاس
در مورد بیماری میگرن، قدیم تر ها اگر ثابت می شد که فرد دارای میگرن شدید و دارای حمله های مکرر بود معاف از رزم می شد و در آیین نامه های قدیمی به آن اشاره شده بود. ولی در آیین نامه جدید من ندیدم حرفی از میگرن زده شده باشد. البته ماده 46 به بیماری های خاص اختصاص دارد که به طور مستقیم در آیین نامه به آنها اشاره ای نشده به صورت زیر:

ماده 46: كليه بيماريهاي ناتوان كننده كه فرد مبتلاء به آن قادر به انجام خدمت اعم از رزمي و غيررزمي نبوده و دراين آئين نامه نيز پيش بيني نشده است به تشخيص شوراي پزشكي مديريت وظيفه عمومي و يا شوراي عالي پزشكي نيروي مربوطه به شوراي عالي پزشكي ناجا معرفي و طبق نظر شوراي عالي پزشكي ناجا با آنان رفتار خواهد شد.

با این حال با توضیحاتی که دادم که قبلا هم برای شدیدترین حالتش معاف از رزم می کردند و حالا هم آن را از آیین نامه حذف کرده اند بعید می دانم بشود آن را زیر مجموعه ماده 46 هم به حساب آورد. همین طور تا جایی که اطلاع دارم چند بیماری متوسط یا خفیف باعث معاف دائم نمی شود و می بایست یکی از آنها شدید و در حدی باشد که در آیین نامه شامل معاف دائم باشد که در مورد شما به نظر می رسد همان مشکل دیسک از بقیه بزرگتر باشد و در درجه دوم هم مشکل دریچه قلب. یکی از دوستان خود من با همین مشکل دیسک کمر معاف شد و اگر مشکل شما هم برایشان ثابت شود حتما معاف می کنند. موفق باشید.
سلام
امروز پزشك دوم معاينم كرد و خوشبختانه برگه پاتولوژي كه تو آزمايشگاه خصوصي دادمو قبول كرد و ضميمه پروندم كرد. آخرش از بهيارش پرسيدم نتيجه چي شد گفت كه بيماريتون از طرف دو تا پزشكا تاييد شده برين خونه منتظر دعوتنامه نظام وظيفه باشيد. الان استرس شوراي نظام وظيفه رو گرفتم. ممكنه با اينكه دو تا پزشك پوست متخصص تاييد كردن باز بيان و تاييد نكنن؟