آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در  آیین نامه معافیت پزشکی بخش پانزدهم (بیماری های قلب و عروق) ماده 43 بند 9 اشاره شده که اگر واریس شدید و یا همراه با عوارض باشد معاف دائم و اگر خفیف و متوسط باشد به خدمات غیر رزمی منجر می شود. اینکه می گویید واریس "متوسط" دارید نسبی هست. باید دید تشخیص پزشک سازمان نظام وظیفه در مورد متوسط یا شدید بودن آن چیست. حدود 10 سال پیش یک دوستی داشتم که هر دو پایس واریس داشت و تنها مشکلی که می دیدم داشت این بود که به پاهایش از این جوراب های کشی ضخیم می انداخت و در نهایت هم معاف دائم شد. برای این مورد هم شما باید اقدام کنید ببینید تشخیصشان چیست.

در مورد فشار خون در بند 7 همان ماده 43 اشاره شده که ازدياد فشار خون شرياني در صورتي كه فشار خون باز سيستوليك از 160 ميليمتر جيوه و يا دياستوليك از 100 ميليمتر جيوه بالاتر باشد (مقصود از فشار خون باز آنست كه لااقل بيمار 72 ساعت در بيمارستان بستري و فشار خون در ساعات مختلف شب و روز ثبت گردد) معاف دائم می شود. یک تبصره هم داده که اگر ازدياد فشار خون شرياني در صورتيكه فشار خون باز سيستوليك بين 160ـ140 ميليمتر جيوه و يا دياستوليك بين 100ـ90 ميليمتر جيوه باشد خدمات غير رزمي.

در مورد سابقه افسردگی و غیره هم تا جایی که من اطلاع دارم خیلی به "اظهارات" فرد توجه نمی کنند و می بایست سابقه ثبت شده مراجعه به مشاور و مصرف دارو و مواردی از این قبیل داشته باشید. اگر چنین سوابقی موجود نباشد می بایست بروید و آزمایش بدهید و بررسی کنند.

یک مورد دیگر هم اینکه تا جایی که من اطلاع دارم یک مشکل بزرگ به معاف دائم منجر می شود ولی چند مشکل متوسط یا کوچک به معاف دائم منجر نمی شود. در مجموع به نظر می رسد شما به دلیل همان مشکل واریس پا، دست کم معاف از رزم شوید. باید دید منظور نظام وظیفه ای ها از شدید چیست در آن صورت شاید معاف دائم هم بشوید. می توانید باز هم تحقیق کنید.
(26-09-2013, 12:52 PM)'مهدی67' نوشته: [ -> ]سلام عزیز
ازتون راهنمایی میخوام
1.من یک پام واریس داره در حد متوسط 2.فشار خون بالای عصبی دارم گاهی به 19 هم میره 3.سابقه افسردگی هم دارم به طوری که رو سلامت جسمیم هم تاثیر گذاشت(از هوش میرفتم) حالا با اینا میشه معافیت دایم گرفت

 
 
در مورد در رفتگی در بندهای 17 و 18 از ماده 36 در بخش هشتم (بیماری های استخوان) از آیین نامه معافیت پزشکی اشاره شده که:

بند 17- دررفتگي مكرر و يا قديمي و مادرزادي مفاصل بزرگ ( مستند به 2 راديوگرافي در حال دررفتگي در بيمارستانهاي ن.م و يا مورد وثوق) عمل شده و يا نشده معاف دائم.

بند 18- شلي ليگامانهاي زانو و مچ پا و در رفتگي عادتي مفاصل كه مانع تمرينات نظامي باشد خدمات غيررزمي.

همانطور که می بینید برای معاف دائم کردن، می بایست سوابق شما "مستند" باشند و خیلی به "اظهارات" توجه نمی کنند چون بیشتر افرادی که برای معافیت پزشکی اقدام می کنند به دنبال آن هستند که به شکلی مشکل خودشان را بزرگنمایی کنند تا معاف دائم شوند. به همین دلیل خیلی روی مستند بودن مشکل موردنظر تاکید می کنند. در مورد معاف از رزمی ها خیلی سخت نمی گیرند. شما هم بهتر هست هر نوع مستنداتی که دارید جمع کنید و بدهید تا در کمیسیون موردنظر تصمیم بگیرند.
(26-09-2013, 07:42 AM)'mahdi1366' نوشته: [ -> ]دوستان سلام،
راستش من دررفتگی مکرر شانه دارم. بیش از ده بار در رفته! همین هفته پیش هم در رفت! ولی انقدر شل شده خودم یا یکی از همراهانم طی 2 دقیقه جا می اندازن و دیگه کار به بیمارستان نمی کشه! یکبار هم رفتم ام آر ای گرفتم توش نوشته بود چیزی دیده نمی شه فقط التهاب داره! 
به نظرتون چکار کنم؟ معاف میشم؟ عکسم رو ببرم؟ یا نه؟ اصن بدون عکس قبول می کنن؟ 
راستی چون من تصادفی هستم توی نامه دیه (پزکشی قانونی) ذکر شده که ایشان دررفتگی دارند (نه مکرر). حالا نظرتون چیه؟ این تا چه حد موثره؟ جای عکس رو میگیره؟
ممنون

 
 
ممنون از کمکتون
برای افسردگیم بله پرونده دارم البته داخل مطب و بیش از شش ماه نیز دارو مصرف کردم.البته دوسال پیش اما هنوز هم همان مشکل رو دارم
و در مورد فشار خونم متخصص قلب بهم گفت دلیلش اینه که رگ های قلبم باریک تر از یک فرد معمولیه با اکو تشخیص داد.البته جنبه ارثی هم داره
نظرتون چیه؟
با توجه به اینکه در آیین نامه با جزئیات بیشتری به اینها اشاره نکرده نمی شود دقیق گفت چه تصمیمی در این مورد خواهند گرفت. ولی روی کاغذ به نظر می رسد با آن توضیحاتی که در بند 7 در مورد فشار خون داده بود و در بالا به آن اشاره کردم (همان که گفته بود لااقل بيمار 72 ساعت در بيمارستان بستري و فشار خون در ساعات مختلف شب و روز ثبت گردد) به نظر می رسد عوارض و مشکلات آن باید خیلی حادتر از اینها باشد تا شامل حال معاف دائم شود.

در مورد افسردگی هم تا حد زیادی به همین شکل هست. مثلا در ماده 33 که مربوط به بیماری های روانپزشکی است در مورد افسردگی ها اشاره کرده که:

بند 2- اختلالات خلقي.
الف) شديد در فاز مانيك يا فاز افسردگي اعم از حاد و يا مزمن معاف دائم.
ب) اختلال افسردگي اساسي معاف دائم.
ج) انواع اختلال خلقي افسردگي خفيف ( ديس تايمي و سايكلوتايمي) ، اختلال خلقي نوع دوم ( هيپومانيا) در صورتيكه با دارو تحت كنترل بوده و يا تهديد كننده خود و اطرافيان نباشد معاف از رزم.

همانطور که می بینید در قسمت ج اشاره کرده در صورتی که تهدید کننده خود و اطرافیان نباشد معاف از رزم می شود. پس شاید بشود اینطور برداشت کرد که در صورتی وارد فاز الف و ب (و در نتیجه معاف دائم) می شود که فرد تهدیدی برای خود و اطرافیانش باشد! من که شخصا علاقه ای ندارم از این روش ها معاف دائم شده باشم مگر اینکه واقعا مشکل تا این حد حاد بوده باشد! به هر حال معیار کمی ارائه نکرده که چه مدت و چه داروهایی استفاده می کرده که بشود دقیق روی آن نظر داد ولی اینطور به نظر می رسد که مرز بین معاف دائم شدن یا معاف از رزم شدن در این مورد همان بحث تهدید کننده بودن یا نبودن برای خود و اطرافیان است. اگر برایتان اهمیتی ندارد که از این روش معاف شوید می توانید به همان جایی که قبلا در آن پرونده داشته اید و دارو تجویز کرده بوده مراجعه کنید و بندهای دیگر ماده 33 که به مواردی مثل اختلالات شحصیتی و اختلالات رفتاری (عدم تعادل عصبي و رواني) اشاره کرده را هم نشان دهید ببینید در این حد مشکل هست یا خیر که بعید می دانم.

در مجموع فکر می کنم پیگیری همان مشکل واریس پا از همه راحت تر باشد و در درجه دوم هم همان مشکل فشار خون بالا که هر دوی اینها احتمالا به معافیت از رزم منجر شوند. باز خودتان تحقیق کنید و اگر نتیجه را هم بعد از پیگیری اینجا بنویسید شاید به درد افراد مشابه بخورد.
(26-09-2013, 08:04 PM)'مهدی67' نوشته: [ -> ]ممنون از کمکتون
برای افسردگیم بله پرونده دارم البته داخل مطب و بیش از شش ماه نیز دارو مصرف کردم.البته دوسال پیش اما هنوز هم همان مشکل رو دارم
و در مورد فشار خونم متخصص قلب بهم گفت دلیلش اینه که رگ های قلبم باریک تر از یک فرد معمولیه با اکو تشخیص داد.البته جنبه ارثی هم داره
نظرتون چیه؟
 
 
ممنون از وقتی که گذاشتید
حتما در پایان نتیجه و روند کار رو براتون مینویسم
باعرض سلام و خسته نباشید.پسر اینجانب امسال در دانشگاه پذیزفته شده و چند روز پیش ثبت نام هم کردیم.چشم ایشان در مجموع 9 میباشد امروز متوجه شدم با مدرک دیپلم میتواند معافیت  دایم پرشکی بگیرد .چه کنم آیا باید انصراف از دانشگاه بدهد وبا مدرک دیپلم اقدام کنیم؟یا راه دیگری دارد؟ ممنون از راهنمایی شما . در ضمن ایشان متولد شهریور 74 میباشد.  با تشکر
در بخش سیزدهم آیین نامه معافیت پزشکی به بیماری های مربوط به چشم پرداخته شده است. در ماده 41 بندهای 1 تا 6 به این نمره ها اشاره شده است. که به طور خلاصه اشاره شده که برای معاف دائم دیپلم و بالای دیپلم در مجموع می بایست حداقل به ترتیب 8 و 10 باشد.

اول اینکه می بایست مجموع نمره موردنظر را کنترل کنید که درست حساب شده باشد. اگر مجموع درست حساب شده باشد و 9 باشد روی کاغذ می شود گفت معاف هستند. منتهی در حین تحصیل نمی توان برای معافیت تحصیلی اقدام کرد پس اینجا چند گزینه مطرح می شود:

یکی اینکه اگر از تحصیل انصراف دهند نه تنها این موقعیت تحصیلی را از دست داده اند بلکه دست کم یک سال از تحصیل عقب می افتند (قبلا که قوانین اینطور بود که اگر کسی از تحصیل در دانشگاه انصراف می داد نمی توانست همان سال دوباره در کنکور شرکت کند و در نتیجه 2 سال عقب می افتاد الان اطلاع ندارم قوانین مربوط به این مورد چگونه هست). مورد دوم هم اینکه می توانند بگذارند تحصیل شان تمام شود و بعد اقدام کنند اگر مجموع نمره درست حساب شده باشد ایشان فقط 1 نمره برای مجموع 10 کمتر هستند که به احتمال زیاد در این مدت چشم ها ضعیف تر می شوند و به مجموع 10 می رسد (یکی از دلایلی که با بالا رفتن تحصیلات این نمره هم بالا برده می شود شاید همین موضوع باشد!).

من پیشنهاد خاصی نمی کنم و تصمیم گیری را به خودتان واگذار می کنم ولی اگر خودم بودم ابتدا تحصیل را تمام می کردم و بعد دوباره تعیین نمره می کردم ببینم 10 شده یا خیر. با در نظر گرفتن اینکه ترک تحصیل فرد را حدود یکی دو سال عقب می اندازد حتی اگر فرد بعد از اتمام تحصیل معاف هم نشود خیلی به نظرم ضرر نکرده است و دست کم مدرکش را گرفته است.
(28-09-2013, 01:48 PM)'sdh1344' نوشته: [ -> ]باعرض سلام و خسته نباشید.پسر اینجانب امسال در دانشگاه پذیزفته شده و چند روز پیش ثبت نام هم کردیم.چشم ایشان در مجموع 9 میباشد امروز متوجه شدم با مدرک دیپلم میتواند معافیت  دایم پرشکی بگیرد .چه کنم آیا باید انصراف از دانشگاه بدهد وبا مدرک دیپلم اقدام کنیم؟یا راه دیگری دارد؟ ممنون از راهنمایی شما . در ضمن ایشان متولد شهریور 74 میباشد.  با تشکر
 
با تشکر از پاسخ خوب ومنطقی شما . ایشان هم کنکور سراسری  قبول شدند و هم آزاد ، با توجه به اینکه کد رشته قبولی ایشان در آزاد محفوظه فکرکردیم که از سراسری انصراف بدیم ،معافیت را بگیریم و بعد در ازاد درسش را ادامه بده. نظر شما چیه؟
(02-10-2013, 09:52 AM)'sdh1344' نوشته: [ -> ]با تشکر از پاسخ خوب ومنطقی شما . ایشان هم کنکور سراسری  قبول شدند و هم آزاد ، با توجه به اینکه کد رشته قبولی ایشان در آزاد محفوظه فکرکردیم که از سراسری انصراف بدیم ،معافیت را بگیریم و بعد در ازاد درسش را ادامه بده. نظر شما چیه؟
 
من نظرم رو می گم، دوستان می آن بهتر توضیح می دن. ولی تصمیم گیری تو این مورد خیلی بستگی به رشته ها و دانشگاه هایی که قبول شدن داره. اگر جایی که آزاد قبول شدن به خاطر رشته یا دانشگاه خیلی بهترش طوری هست که ممکنه بدون وجود این مسئله معافی هم دانشگاه آزاد رو انتخاب می کردین، خب کار خوبیه و ارزشش رو داره، ولی اگر اینطور نیست و دارین با این کار موقعیت بهتری که تو دانشگاه دولتی دارن رو از دست می دین، من پیشنهاد می کنم این کار رو نکنین. به هر حال موقعیت بهتر تحصیلی چیز مهمیه که کل آینده فرد رو تحت تاثیر قرار می ده، از نظر امکان ادامه تحصیل و شغل و موقعیت اجتماعی و ...
و یه مورد دیگه هم اینکه همونطور که دوستان گفتن، به احتمال زیاد، اگه الان 9 شماره چشمشون، بعد ار تحصیلشون هم می تونن معافیت بگیر بخاطر چشم..
با سلام 
من مشکل بیماری پا پرانتزی دارم و اکنون سرباز سپاه تهران هستم و تازه فهمیدم که بیماری ژنوواروم شدید دارم .
میزان بیماری ژنواروم اینجانب 9.3 سانت هست که میزان معافی دائم 10 سانت است . می خواستم بدونم در میزان اندازه گیری چقدر سخت گیری می کنند ؟ 
همچنین بیماری ستون فقرات نیز دارم  و همچنین ارتوروز زانو پا هم دارم که آنها را هنوز برسی نکرده ام به نظر شما داشتن چند بیماری و همزمان مطرح کردن آنها تاثیری بر اینکه در میزان اندازه گیری بیماری ارفاق نمایند دارد ؟ 
ممنون می شوم من را راهنمایی کنید 
با تشکر