آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ورودتون به فروم را خوش آمد می گویم. به این مشکل که یک یا دو کلیه در دوران جنینی شکل نگرفته باشد Renal agenesis گفته می شود و تقریبا از هر 750 نفر یک نفر به آن مبتلاست. در حالتی که فقط یکی از کلیه ها شکل گرفته باشد معمولا برای آنکه پاسخگوی نیازهای بدن باشد ممکن است اندازه آن رشد کند تا به عملکرد دو کلیه کوچکتر نزدیک شود. توصیه شده این افراد تا حد امکان از انجام ورزش های تماسی که در آنها احتمال برخورد فیزیکی بین دو فرد وجود دارد پرهیز کنند.

در اینجا می توانید بیشتر در این مورد بخوانید:

http://en.wikipedia.org/wiki/Renal_agenesis

قسمت دوم این اصطلاح (agenesis) که در فارسی به آن آژنزی می گویند به مفهوم عدم ساخته شدن یک اندام در دوران جنینی است به شکلی که نوزاد متولد شده فاقد آن اندام است و ممکن است برای عضوهایی همچون ریه، تخمدان، کلیه، چشم، گوش و غیره رخ دهد.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agenesis

در هر حال، طبق ماده 39 بند 14 آیین نامه معافیت پزشکی، هيپوپلازي و آپلازی و آژنزي كليه معاف دائم می شود.
خیلی ممنون از جوابتون
الآن یه یک ساعتی میشه که دهنم باز مونده از این مطلب خوبتون[عکس: huh.gif][عکس: huh.gif][عکس: huh.gif][عکس: huh.gif][عکس: huh.gif][عکس: huh.gif].
این همه دکتر رفتم هیچکدوم همچین چیزی نگفتن[عکس: exclamation.gif]
فقظ یه چیزی :
این قسمت از آیین نامه منو گنگ کرده،ممنون میشم یه پاسخ خوب دوباره بدین[عکس: smile.gif]
"
تبصره: هيپوپلازي يك طرفه و بدون علامت معاف از رزم.
"
میخوام منظورشو دقیقا بدونم.
خیلی ممنون شما لطف دارید. Renal agenesis یا Renal aplasia به حالتی گفته می شوند که یک یا هر دو کلیه تشکیل نشده باشند. ولی Renal hypoplasia به حالتی گفته میشه که فقط اندازه کلیه ها کوچک باشه به عبارتی در این حالت تعداد nephron های کلیه کمتر هست ولی دارای ساختمان طبیعی هست. ولی در مورد شما چون یکی از کلیه ها وجود نداره agenesis به حساب میاد.

به طور ساده آژنزی به فقدان یک عضو و هیپوپلازی به رشد ناکامل یک عضو بدن گفته می شوند. در مورد هیپوپلازی می تونید اینجا رو بخونید.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypoplasia

در اون تبصره اشاره کرده اگر هر دو کلیه موجود باشه و فقط به صورت یکطرفه کوچک باشه و عوارض خاصی نداشته باشه فقط معاف از رزم میشه ولی اگر دو طرفه باشه یعنی هر دو کلیه کوچک باشند و رشد ناکامل داشته باشند باز هم معاف دائم میشه.
توی اسکنی که کرده بودم از بدنم،یه چیز کوچیکی تو لگنم بود که کلیه ی راست شناخته شد.
بعد دکتر گفت دیگه اون کاری نمیکنه فقط هست.
تو اسکنم نوشته کلیه چب 98.3%
کلیه راست 1.7%
همین داره نگرانم میکنه[img]images/smilies/sad.gif[/img]
یه سوال دیگه:
تعداد نفرونهارو چه جوری تشخیص میدن؟
واقعا هنوز دهنم بازه از این فروم مفید[img]images/smilies/huh.gif[/img]
ببینید آژنزی در واقع شکل شدید همون هیپوپلاژی هست. در هیپوپلاژی سلول های یک عضو بدن در مراحل جنینی دچار کمبود میشه و این سبب رشد ناقص یا تکامل نیافته اون عضو میشه و در مورد کلیه مثلا تعداد همین نفرون ها که وظیفه اونها تصفیه خون و تنظیم غلظت آب و نمک های سدیم و مواردی از این دست هست کاهش پیدا می کنه که نتیجه اون کوچک شدن اون کلیه هست. در مورد اینکه تعداد نفرون ها رو دقیقا به چه شکل تعیین می کنند اطلاعی ندارم. به احتمال زیاد از روی اندازه کلیه تخمین می زنند. تعداد نفرون های یک کلیه سالم حدود 800 هزار تا 1.5 میلیون هست. در نتیجه چیزی نیست که قابل شمردن باشه و همونطور که گفتم به احتمال زیاد با توجه به اندازه کلیه به صورت درصد بیان میشه.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nephron

وقتی این کاهش تعداد سلول ها که در مورد کلیه کاهش تعداد همین نفرون ها هست خیلی زیاد باشه در عمل اون عضو ممکنه شکل نگیره یا انقدر کوچک شده باشه که دارای عملکرد خاصی نباشه که دیگه به آژنزی (فقدان اون عضو) تعبیر میشه و نه هیپوپلاژی (ناقص بودن اون عضو).

در این مورد، پزشکی که در سازمان نظام وظیفه مسوول تصمیم گیری در این موارد هست یک دستور العملی داره که شدید و خفیف و متوسط بودن هر بیماری رو (حالا از میزان انحراف استخوان ها گرفته تا شدید بودن عرق کف دست و موارد این تیپی رو تعیین می کنه). به نظر من که 1.7 درصد اصلا چیزی نیست که بشه اسم اون رو نقص عضو گذاشت و اساسا این عضو کارکردی نداره و فقدان عضو حساب میشه. این مورد رو دقیقش رو پزشکی که در نظام وظیفه هست تشخیص میده ولی به احتمال 99.9 درصد این 1.7 درصد اصلا به حساب نمیاد و مورد شما آژنزی طبقه بندی می شه. اون تبصره هم اشاره داره که یکی از کلیه ها کاملا سالم باشه و اون یکی به دلیل کوچک بودن به صورت ناقص کار کنه، وقتی یکی از اینها کلا کار نکنه طبیعی هست که آژنزی حساب میشه.

شما به همون مرکزی که مربوط به معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه هست مراجعه کنید و بگین که آژنزی کلیه دارید. اونها هم خودشون نتایج آزمایش ها رو نگاه می کنند و نظر می دهند که به احتمال خیلی زیاد شامل حال اون می شوید و معاف می شوید.
فقط یه چیزی بگم دوباره:
اون کلیه چپم بزرگتر از یه کلیه عادیه و دکتری که منو واسه سربازی معاینه کرد تو دفترچه نوشت "کلیه از نظر ساختمانی و عملکردی دچار مشکله"

بازم ممنون
یه دنیا ممنون
[img]images/smilies/heart.gif[/img]
کف کردم از اطلاعاتتون!
واقعا منو از دلواپسی در آوردین.
هفته دیگه من نوبت بیمارستان دارم.جوابشو حتما تو این سایت میزارم تا دیگر دوستان استفاده کنند.
"هر چه خدا بخواهد آن می شود"
دوستان سلام،
راستش من دررفتگی مکرر شانه دارم. بیش از ده بار در رفته! همین هفته پیش هم در رفت! ولی انقدر شل شده خودم یا یکی از همراهانم طی 2 دقیقه جا می اندازن و دیگه کار به بیمارستان نمی کشه! یکبار هم رفتم ام آر ای گرفتم توش نوشته بود چیزی دیده نمی شه فقط التهاب داره! 
به نظرتون چکار کنم؟ معاف میشم؟ عکسم رو ببرم؟ یا نه؟ اصن بدون عکس قبول می کنن؟ 
راستی چون من تصادفی هستم توی نامه دیه (پزکشی قانونی) ذکر شده که ایشان دررفتگی دارند (نه مکرر). حالا نظرتون چیه؟ این تا چه حد موثره؟ جای عکس رو میگیره؟
ممنون
سلام به همه دوستان
یه سوال دیگه داشتم در رابطه با معافیت از رزم اونم اینکه چه فرقی با بقیه معافیتها داره و باید در طول خدمت چه کارهایی انجام داد و اینکه به صلاح هست این معافیت را بگیریم؟
سلام عزیز
ازتون راهنمایی میخوام
1.من یک پام واریس داره در حد متوسط 2.فشار خون بالای عصبی دارم گاهی به 19 هم میره 3.سابقه افسردگی هم دارم به طوری که رو سلامت جسمیم هم تاثیر گذاشت(از هوش میرفتم) حالا با اینا میشه معافیت دایم گرفت
خدمت سربازی از دو بخش تشکیل شده. ابتدا برای حدود 2 ماه به آموزشی می روید که شامل انواع ورزش ها و بالا و پایین پریدن ها و سینه خیز رفتن ها و آموزش کار با اس*لحه و غیره هست! بعد از اون بقیه خدمت به این بستگی داره که شما از قبل امریه گرفته باشید یا خیر. اگر امریه گرفته باشید در سازمان موردنظر مشغول به کار می شوید تا خدمت شما تمام شود. اگر هم امریه نداشته باشید که خودشان شما را به یک جایی می فرستند تا در آنجا خدمتتان را انجام دهید که در این حالت معمولا کار خاصی که مرتبط با رشته شما باشد انجام نمی دهید.

در هر حال اینهایی که معاف از رزم می شوند این قسمت آموزشی را که دارای فعالیت های فیزیکی زیاد است و ممکن است صدمه ببینند را نمی روند و مستقیم به مرحله دوم می روند. در مرحله دوم هم اگر از ابتدا بگویند که معاف از رزم بوده اند سعی می کنند به اصطلاح ملاحظه آنها را بکنند و کارهایی را به آنها می دهند که کمتر فعالیت فیزیکی داشته باشند. مثلا تایپیست یا نامه نویس یا نامه بازکن یا یک چیزی مانند این می شوند!

آنهایی که معاف دائم می شوند هیچکدام از این دو مرحله را نمی روند و مستقیما برای کارت پایان خدمت اقدام می کنند.

اینکه به صلاح هست چنین معافیتی را بگیرید یا نه به دیدگاه خودتان بر می گردد. برخی اینطور به قضیه نگاه می کنند که دست کم معاف دائمی ها به خدمت نمی روند و به اصطلاح حدود 2 سال در زندگی شان جلو می افتند و دنبال ادامه تحصیل یا کارشان می روند. ولی معاف از رزم ها به خدمت می روند و فقط فعالیت های فیزیکی سخت ندارند. پس برخی که مطمئن هستند فقط معاف از رزم می شوند اصلا برای آن اقدام نمی کنند تا به اصطلاح سابقه آن برایشان ثبت نشود. ولی خب از نظر سلامتی ممکن است این کار به ضرر آنها تمام شود و در آموزشی مثل یک فرد عادی به آنها فشار آورده شود و عضو موردنظر آنها دچار مشکل یا نقص بزرگتری شود. البته اینها مورد به مورد فرق می کند و هر کسی باید ببیند دقیقا مشکلش چیست و این رفتن یا نرفتن به آموزشی چه مشکلی ممکن است برایش ایجاد کند. من پیشنهاد یا توصیه خاصی در این مورد نمی کنم.
(26-09-2013, 12:25 PM)'محمد811' نوشته: [ -> ]سلام به همه دوستان
یه سوال دیگه داشتم در رابطه با معافیت از رزم اونم اینکه چه فرقی با بقیه معافیتها داره و باید در طول خدمت چه کارهایی انجام داد و اینکه به صلاح هست این معافیت را بگیریم؟