آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
شما با توجه به اینکه براتون به Disk Herniation اشاره کرده احتمال معافی تون با بند 3 ماده 34 خیلی بالاست. اگر به جای اصطلاحات moderate (ملایم) از severe (شدید) استفاده کرده بود شانس تون خیلی بیشتر بود. در کل هرنی دیسکال نوع پروتروژن یه مقدار خفیف تر از اکستروژن هست ولی در صورتی که به عصب فشار آورده باشه و باعث احساس درد در کمر به پایین شده باشه می تونه به معافی منجر بشه. به همین دلیل یه مقدار به اظهارات خود شما هم بستگی داره. در این پست در مورد این اصطلاحات یک توضیحات کلی دادم.
ممنون میشم اگه کسی سوالهایی که کمسیون میپرسه راجب علایم بالینی هرنی دیسکال میدونه رو بگه...
مشکل من سمت چپ مهرست... .
(12-04-2014, 12:24 PM)'afshinhhh' نوشته: [ -> ]ممنون میشم اگه کسی سوالهایی که کمسیون میپرسه راجب علایم بالینی هرنی دیسکال میدونه رو بگه...
مشکل من سمت چپ مهرست... .

 
من که دوبار کمیسیون رفتم برا همین هرنی دیسکال هیچ سوالی نپرسیدن و خودم توضییح دادم  (توی گزارشمم هم مستقیما به هرنی دیسکال اشاره شده بود)
متاسفانه انقدم دروغ گفتن که آدم حرف میزنه با تمسخر نگاه میکنن یا اصلا اهمیت نمیدن.
یه جیز دیگه اینکه خیلی به نوشته پزشک بیمارستان یا اون گزارش MRI توجه نمیکنن و دکتر متخصص مدارکو میبینه و نطر میده.
من معاف از رزم شدم و هفته دیگه اعزامم 
براتون آرزوی موفقیت دارم.
مجتبی جان شما هرنیت از چه نوعی بود؟واسه من پروتروژن moderateو دو تا تنگی کانال نخاعی هستش.امروز هم رفتم پیش پزشک کمیسیون.واسشون علایم که تو ظاهر طرف باشه مهمه.
(05-11-2013, 05:41 PM)'Mojtaba-021' نوشته: [ -> ]
با سلام و تشکر از دوستان خوبی که پاسخ میدن
تازه وارده اینجا شدم چندتا سوال داشتم
بنده مشکل  دیسک دارم
بخشی از MRI بنده
Disc dehydration and central is seen at L4-L5 level without signficant compression
اینم یه MRI  دیگه
 
(L4-L5 Disk shows dehydration and posterior herniation (Hard disk
بعد از پست دفترچه به بیمارستان 501 ارتش یا همون امام رضا (ع) فرستادن منو و پزشک متخصص نتیجه MRI  و نوار عصب و عضله من رو دید ونتیجه رو نوشت 
من گفتم که دکتر میشه خواهش کنم بگین چیه گفت یه رادیولوژی بگیر بیار از کمرت که تو شورای پزشکی خواستن باشه و گفت با این مدارک میشه یه کارایی کرد
اما امروز 14 آبان که شورای پزشکی داشتم منو معاف از رزم اعلام کردن و گفتن برو منزل برگه اعزام بخدمت میاد در خونتون
حالا سوال من از دوستان اینه > با توجه به اینکه میشه به رای شورا اعتراض کرد آیا اعتراض کنم به این رای ؟
یا اینکه برم تو آموزشی و حین خدمت اقدام کنم؟
(چون شنیدم حین خدمت خیلی راحت معافی میدن دیگه گیر شورای پزشکی نظام وظیفه هم نیستی)
اگه اعتراض کنم به رای شورا و شورای عالی پزشکی باز بگه معاف از رزم آیا اصلا دیگه میزارن تو خدمت اقدام کنم؟
به نظرتون اصلا شورای پزشکی با شورای عالی پزشکی نظراتشون خیلی فرق داره ؟ 
ببخشید طولانی شد 
خیلی ممنون میشم کمکم کنین 

 
(12-04-2014, 09:19 PM)'afshinhhh' نوشته: [ -> ]مجتبی جان شما هرنیت از چه نوعی بود؟واسه من پروتروژن moderateو دو تا تنگی کانال نخاعی هستش.امروز هم رفتم پیش پزشک کمیسیون.واسشون علایم که تو ظاهر طرف باشه مهمه.

 
 
 
من 5ماهه راجب معافیت کمر دارم تحقیق میکنم و با پزشکای نظام وظیفه هم صحبت کردم.اصولا دهرنی معافیت نمیدن.و باید عینا ذکر بشه هرنی دیسکال.چون ماده 34ب3هم صریحا گفته انواع هرنی دیسکال.و دهرنی جزو هرنی نیست
بیرون زدن دیسک باعث فشار به عصب نخاعی و باریک کردن کانال نخاعی میشه که دلیل دردهای کمر به پایین هم در اصل به دلیل همین فشارها هست. در MRI مجتبی عزیز اشاره شده که without significatnt compression یعنی بدون فشار قابل ملاحظه و این کار رو خراب کرده. در واقع با توضیحاتی که قبلن در این پست برای حالت های مختلف هرنیا دادم برای شما رو یک برآمدگی معمولی بدون فشار به عصب نخاعی در نظر گرفتن و اگر به Herniation اشاره نکرده بود شاید حتی معاف از رزم هم نمی کردن. متاسفانه همونطور هم که خودتون هم گفتین به دلیل اظهارات دروغ برخی افراد حتی اگر واقعا کمر درد هم داشته باشید شاید باور نکنند ولی به هر حال اگر درد وجود داره باید بهش اشاره کرد. در زمان خدمت هم می تونید دوباره اقدام کنید حالا شاید به دلیل عوض شدن زاویه عکس یا پیشرفت بیماری نتیجه MRI به شکل دیگه ای بشه!

در مورد افشین عزیز دست کم به باریک شدگی ملایم کانال نخاعی اشاره شده و شانس شون بالاتره. برای نمونه این دوست هم هرنی دیسکالشون از نوع پروتروژن بود با این حال براشون اشاره بود که باریک شدگی کانال نخاعی شدید (severe) هست و معاف شدن. 

[عکس: 18709933949763620028.jpg]
شکل باریک شدن کانال نخاعی به دلیل هرنی شدن مهره کمر

پینوشت: تمام مواردی که در تاپیک معافیت پزشکی مطرح می شوند صرفا برای آشنایی با روش های احتمالی معافیت پزشکی هستند و نه توصیه پزشکی.
خيلي ممنون از پاسخ گويي و جواب هاي سريعتون دوست عزيز m1ke .
مي خواستم بدونم با توجه به متن mri ايا lumbar spondylosis همان بند ٢ميباشد ؟و ميتوانم با اين بند هم براي معافيت اقدام كنم؟
در این زمینه سه تا اصلاح هست:

1- spondylosis به رشد بیش از حد استخوان های مهره گفته میشه و در مراجع اشاره شده که در ناحیه کمری معمولن به خودی خود مشکل خاصی ایجاده نمی کنه.
2- spondylolysis (اسپونديلوليزيس یا همون مورد اول در بند 2 ماده 34 در آیین نامه) به طور عامیانه به مشکل در چفت و بست مفصلی یا لولایی بین مهره ها گفته میشه.
3- spondylolisthesis (اسپونديلوليستزيس یا همون مورد دوم در بند 2 در ماده 34 در آیین نامه) به معنی لغزیدن مهره ها روی همدیگه هست (معمولن مهره L5 روی S1 میلغزه)

[عکس: 94657151964223267598.gif]

بند 2-ماده 34- اسپونديلوليزيس و اسپونديلوليستزيس معاف دائم

پینوشت: تمام مواردی که در تاپیک معافیت پزشکی مطرح می شوند صرفا برای آشنایی با روش های احتمالی معافیت پزشکی هستند و نه توصیه پزشکی.
سلام دوباره.تو mri من صریحا نوشته هرنی دیسکال و تنگی کانال نخاعی و تو دو ناحیه.و اولین متخصص جراح مغز و اعصاب که متعمد نظام وظیفه هم هست نامه داد که طبق ماده 34ب3معاف کاملم.ولی تو ادلین کمسیون تو بیمارستان دولتی که نظام وظیفه معرفی کرد دکتر متخصص داخلی مغز واعصاب تشخیص داد پروتروژن و علایم بالینی ندارم علیرغم درد دایمی که تو پا و کمر دارم.رفتم نظام وظیفه و ماده و بند مورد نظر رو دیدم تو کتابچه که نوشته بود صرفا هرنی دیسکال و اکستروژن معاف کامل و بالژه و پروترژن خدمان غیر رزمی.و متمطنم که معاف نمیشم.....
دیروز که پیش منخصص اولی رفتم گفت اونی که تو بیمارستان بود اصلا صلاحیت نداره و همیشه خلاف نظر دیگر متخصصای جراح نظر میده.....
بنظرتون بعد از رای کمیسیون چکار کنم؟