آکادمیا کافه

نسخه‌ی کامل: سوالات و مراحل اقدام مربوط به معافیت پزشکی‌
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برای تعیین افسردگی معمولا از آزمون BCD یا SAS استفاده میشه. تست BCD یا brief case-find for depression یک آزمون برای بررسی سطح افسردگی هست که در اون پرسش هایی از نوع زیر مطرح می شوند و قاعدتا شما می بایست به اینها یا پرسش هایی شبیه به این پاسخ داده باشید: اینکه آیا شب ها راحت می خوابید یا خیر؟ اینکه آیا احساس افسردگی یا ناراحتی می کنید؟ آیا احساس عدم توانایی در غلبه بر مشکلات را دارید؟ آیا عدم رضایتی در قبال کارهایی که انجام داده اید یا می دهید دارید؟ با پاسخ به این نوع پرسش ها و شدت و دوره زمانی و غیره یک ارزیابی در مورد میزان افسردگی شما انجام میشه. آزمون SAS هم تا جایی که اطلاع دارم برای بررسی میزان رضایت فرد از سطح روابط و جایگاه اجتماعی وی انجام می شه و تا حد زیادی شبیه اولی است با این تفاوت که روی مولفه های اجتماعی هم تاکید داره. اینها معمولا در حالت هایی شدید می شوند که فرد مشکلاتی مثل مرگ نزدیکان، ترک یا فرار یکی از نزدیکان از خانه، طلاق، بیکاری، مهاجرت و مواردی از این دست را تجربه کرده باشه وگرنه شکل خفیف اینها را افراد زیادی دارند و بعید می دانم خیلی جدی بگیرند. وجود سابقه مراجعه به روانپزشک یا روانکاو و داشتن پرونده پیش اونها و وجود سابقه مصرف داروهای ضد افسردگی هم نباید روی این موضوع بی تاثیر باشه.

در مورد کندذهنی از آزمون های تعیین بهره هوشی استفاده میشه. اگر بهره هوشی فرد کمتر از 60 باشه معاف دائم هست و اگر بین 60 تا 75 باشه معاف از رزم میشه. برای اینکه یک تخمینی داشته باشید بهره هوشی ظبیعی حدود 85 تا 115 هست که 66 درصد افراد در اون بازه قرار می گیرند. افرادی که حدود 70 تا 85 هستند رو عقب مانده ذهنی حساب نمی کنند ولی پیشرفت تحصیلی چندانی ندارند. این دسته حدود 14 درصد افراد یک جامعه رو در بر می گیرند. افرادی که بهتره هوشی بین 70 تا 55 درصد رو داشته باشند حدود 2 درصد افراد جامعه رو تشکیل میدن که این دسته هم در حد خیلی کمی آموزش پذیر هستند. فقط 0.13 درصد افراد یک جامعه (یعنی 13 نفر در هر 10000 نفر) دارای بهره هوشی کمتر از 55 هستند. در مجموع به نظرم کسی که سواد خوندن و نوشته داشته باشه فکر نمی کنم به هیچ شکل در محدوده زیر 60 بیافته که معافی شامل حالش بشه.

(09-07-2014, 02:29 AM)'cooboo' نوشته: [ -> ]سلام
طبق آیین نامه پزشکی افسردگی باعث معافی میشه ، واسه اثباتش چیکار باید کرد ؟؟؟ اون پزشک ها چه تست ها و آزمایشاتی انجام میدن ؟؟
کند ذهنی هم باعث معافیت میشه ؟؟؟ واسه این موضوع چه تست هایی انجام میدن ؟؟

 
سلام آیین نامه جدید معافیت رو دیدم واسه چشم نوشته » برای دارندگان مدارک کارشناسی وبالاتر هیپتومتری بیش از 8 دیوپتر یک چشم معاف دائم 
الان من هرکدوم از چشام 6.25 هست دیگه معاف نمیشم؟
سلام.

این آیین نامه جدید خیلی ناراحتم کرد. آخه پروتئین اوری رو از 300 بردن 500 !!
این از همین الان اجرا میشه یا گذاشتن برای اول مرداد ؟

من تو زمستان کمتر از 500 نداشتم اصلا ! اما الان اومده پایین.

الان نامه معرفی به بیمارستان ناجا بهم دادن که برم اونجا. اگه من الان برم بیمارستان ناجا و معاف نشم:

1- می تونم دوباره تو زمستون که تشدید شد بیماریم وحین تحصیل (طبق آیین نامه جدید که این بیماری میشه حین تحصیل اقدام کرد) برای همین بیماری یک باره دیگه درخواست معافیت پزشکی بدم ؟

2- الان که نامه بیمارستان بهم دادن ، میتونم از پیگیری معافیت پزشکی انصراف بدم تا در موقعی که بیماری تشدید شد دوباره درخواست بدم ؟

تمام فکر و ذکرم الان شده این. خوابم نمی بره اصلا ! ممنون میشم کمک کنید.
تشکر
راستش تا جایی که من اطلاع دارم قاعده کار بر اینه که قانون عطف به ما سبق نمیشه یعنی اگر شما برای چیزی تشکیل پرونده داده باشی باید قانونی که در زمان تشکیل پرونده داده بودین اعمال بشه و برای افرادی که بعد از تاریخ تصویب اون قانون اقدام می کنند مثلا با عدد 500 حساب کنند. امیدوارم برای شما هم با توجه به اینکه قبل از تاریخ تصویب قانون اقدام کردین با همون 300 حساب کنند.

در مورد سوال دومتون، به نظرم تضمینی وجود نداره که در زمستون بیماری شما تشدید بشه و نمی دونم این کار تا چه حد مفید باشه. در مورد سوال قبل هم بهتره با نظام وظیفه یا با پلیس + 10 تماس بگیرید و ببنید برای افرادی که از قبل پرونده داشتن با همون قانون قبلی اعمال میشه یا قوانین جدید. چون با قبلی شانس تون معافی تون خیلی بالاست و همین الان اقدام کنید بهتره. همین طور بهتره جزئیات قوانین جدید رو بخونید ببینید امکان اون وجود داره که دو بار اقدام کنید یا خیر. چون در این صورت هم می تونید الان اقدام کنید و هم بعدا دوباره در زمان تحصیل. 
من که الان دانشجو ام نمیتونم واسه معافیت چشم اقدام کنم؟
در آیین نامه جدید اشاره شده که به شرطی که طول مدت تحصیل در بیماری تاثیر گذار نباشه میشه در زمان تحصیل هم اقدام کرد. در مورد چشم با توجه به اینکه در بیشتر موارد تبصره هایی گذاشته شده که دارندگان مدرک های بالاتر از کارشناسی رو مستثنی کرده، برداشت شخصی من اینه که فقط در صورتی می تونید در زمان تحصیل اقدام کنید که همین الان با شرایط مربوط به دارندگان مدرک های کارشناسی و بالاتر معاف بشین و اینطور نباشه که بخواهید زودتر با شرایط دیپلمه ها معاف بشین. برای نمونه در مورد شما که نمره چشم تون 6.25 هست با شرایط دیپلم معاف میشین ولی با شرایط کارشناسی به بالا چون باید 8 باشین تا معاف بشین بنابراین تحصیل تاثیرگذار هست و اگر اقدام کنید معاف نمیشین ولی اگر بالاتر از 8 بود می تونستید در زمان تحصیل هم اقدام کنید. باید یک مقدار بگذره تا دید در عمل در مورد بیماری های چشم چطور عمل میشه.
خیلی متشکرم از پاسخ خوبتون . حالا اگه احیانا معاف نشدم . می تونم دوباره زمستون برای همین بیماری درخواست کنم ؟
با قوانین قدیمی فرد می تونست برای بیماری که قبلا معاف نشده بود دوباره در زمان خدمت معافی بگیره. در نتیجه با آیین نامه جدید که در زمان تحصیل هم میشه برای خیلی از بیماری ها --که متاثر از زمان تحصیل نیستند-- اقدام کرد، جدس می زنم شما هم بتونید دوباره اقدام کنید. بهتره 10-12 صفحه اول آیین نامه حدید رو بخونید ببینید در این مورد توضیجی داده شده یا نه.
سلام من لیسانه هستم و دارای بیماری های زیر ایا شانسی واسه معافیت هست:
1.سنگ کلیه 7 میلمتری چسبیده به جدار کلیه 2- کم کاری تیروئید 3- مصرف داروهای افسردگی زیر نظر فوق تخصص مغز و اعصاب 4-مشکوک به سندرم منیر که هنوز جواب قطعی رو دکتر گوش و حلق و بینی نداده
با سلام.
من HBS Ag مثبت دارم و در دفترچه معافیت های پزشکی امسال نوشته:

بند2. بیماران دارای HBS Ag مثبت:
الف) در صورتیکه یک آزمایش مثبت در بیمارستانهای نظامی یا دانشگاهی داشته باشند: شش ماه معاف موقت
ب) بعد از شش ماه مجددا در صورت مثبت شدن آزمایش مذکور: معاف دایم

من الان دانشجو هستم و درسم تا پایان شهریور یا تا پایان ترم پاییز دیگر تمام می شود و آزمایشی که من انجام داده ام در بیمارستان نظامی یا دانشگاهی نبوده.
آیا من می توانم الان که دانشحو هستم اقدام کنم؟ اگر می شود باید چگونه اقدام کنم من نمی دانم!
اگر الان نمی توانم با توجه به اینکه آزمایش مرا قبول ندارن(چون در بیمارستانهای مذکور انجام نشده) آیا لازم است هر چه سریع تر این آزمایش را در بیمارستان مذکور انجام بدم یا زمانی این آزمایش را باید انجام بدم که فارغ التحصیل شده ام و می خواهم برای معافی اقدام کنم ؟ (چون من باید این آزمایش را 2 بار به فاصله 6 ماه تکرار کنم زمان انجام آزمایش اول که مورد تایید باشد برایم خیلی مهم است).

برای پرسش و پاسخ حضوری کجا باید برم؟(من ساکن تهران هستم) می شه حضوری به نظام وظیفه مراجعه کرد؟